VTech
Onze oplossing voor VTech
Vtech
VTech is wereldleider op het gebied van elektronisch en educatief speelgoed. Zij maakt gebruik van de allernieuwste technologieën om innovatief en leuk speelgoed te ontwikkelen voor ouders die zich actief bezighouden met alle facetten van de ontwikkeling van hun kind. Al 40 jaar maakt VTech speelgoed dat educatie en plezier combineert, gebaseerd op het motto “Leren is kinderspel”.
Vloggen is een blijvende trend bij kinderen. Zij volgen vloggers, maar willen ook zelf aan de slag. Om voor VTech een groei in verkoop van hun camera’s te realiseren, zijn we aan de slag gegaan. Doel hiervan is om de VTech Kidizoom neer te zetten als dé camera die je moet hebben voor al je vlogambities. Denk je aan vloggen; dan denk je VTech!
We bedachten daarom het concept: VTech Vlogmaster 2020. Met hulp van de in de doelgroep bekende vloggers/influencers als Kalvijn, Celine Dept en Rutger Schipper (Team Tantum) namen drie jonge vlogtalentjes vlogs op die de vlogmasters in spé inspireerden en activeerden om hun eigen vlogs in te sturen voor de wedstrijd.
Uit vele inzendingen van basisschoolleerlingen uit groep 3, 4 en 5 werd de VTech Vlogmaster 2020 gekozen. Naast dat onze geïntegreerde content- en engagement strategie zorgde voor een hoog aantal inzendingen, heeft de campagne een dwingende bijdrage geleverd aan een overweldigend eindresultaat: de VTech Kidizoom was medio november 2020 compleet uitverkocht.
Uitgangspositie
Kinderen kijken tegenwoordig veel minder TV en met name de toekomstige VTech KidiZoom vlogger zal eerder op YouTube en andere sociale media platformen te vinden zijn. Op deze online kanalen komen ze in aanraking met influencers die voor velen in de doelgroep grote voorbeelden zijn.
Dit inzicht is een perfect haakje voor de VTech KidiZoom, want met deze vlogcamera kunnen kinderen al vanaf jonge leeftijd starten met vloggen. Daarnaast was het doel om, naast de brede commerciële communicatie op merk én product via lineaire én online video, op een organische manier onder de aandacht komen. Zo ontstond het Vlogmaster 2020-concept dat vervolgens verder werd ontwikkeld en uitgerold.
KPI’s
Voor echt verkoopsucces, is het essentieel dat de bereikte groep groot genoeg is en op het juiste moment wordt benaderd. De cadeauperiode van Sinterklaas en kerst is heel druk met concurrenten die ook kinderen willen prikkelen met hun product. Opvallen is dus cruciaal. Daarom ook de selectie van de bekende vloggers en voldoende paid media.
De doelgroep heeft een omvang van 542 duizend kinderen. Het totale bruto bereik van de campagne ligt op maar liefst 1,4 miljoen views via Instagram, TikTok en YouTube. Helaas zijn er geen netto bereikcijfers beschikbaar op doelgroepen van deze leeftijden, maar gezien het bruto volume en de selectie van de vloggers zal een groot deel van de doelgroep zeker bereikt zijn. Immers als alle 7 filmpjes door iedereen bekeken zouden zijn, zou het bereik nog steeds minimaal 37% zijn! In werkelijkheid zullen niet alle filmpjes door iedereen bekeken zijn, waardoor het bereik hoger ligt dan 37% en de gemiddelde contactfrequentie lager dan 7. Een prachtig resultaat voor.
Resultaten
De campagne heeft uiteindelijk verschillende resultaten met zich meegebracht, deze worden onder drie noemers weergegeven:
Awareness: De bekendheid van het Vlogmasters communicatieconcept onder de ouders van de doelgroep is 29,6% van alle ouders die het merk VTech KidiZoom kennen!
(Bron: Markteffect Q4-2020)
Imago: De productlijn KidiZoom scoorde op imago in december: Educatief +56%, Uitdagend +58%, Creatief +67%, Innovatief +56% ten opzichte van de 0-meting in september
(Bron: Markteffect Q4-2020)
“Waar we het meest trots op zijn is dat alle VTech KidiZoom camera’s medio november 2020 uitverkocht waren.” – Statement Malu Limpens, Senior Marketing Manager VTech –
Link 1: https://www.youtube.com/watch?v=YZGGH49w1f4
Link 2: https://www.youtube.com/watch?v=oxmEda3dDz0&t=106s
Link 3: https://www.youtube.com/watch?v=aOWMHNbCcQU&t=43s