Vivera lanceert Veganuary
Vivera is een Nederlands merk van vleesvervangers. Als eerste ter wereld slaagt Vivera erin om een vegabiefstuk te produceren. Vivera groeit hierdoor snel en verovert ook de UK. In 2021 koopt de Braziliaanse vleesverwerker JBS Vivera en kan er gebouwd worden aan een merk dat de strijd in de supermarkt aangaat met de Vegetarische Slager, Garden Gourmet, Quorn en Beyond Meat in Nederland, UK en Duitsland.
- Klant: Vivera
- Diensten: Tv-reclame, Social media advertising, SEA
Toegepaste diensten
Doelstelling veganuary campagne
Belangrijkste doelstelling van de Veganuary campagne in januari 2022 is om de bekendheid te laten groeien voor Vivera als merk voor verrassend smaakvolle vleesvervangers. KPI is een significante groei van de spontane merkbekendheid van Vivera in Nederland, Duitsland en UK.
Doelgroep
Vivera is er voor iedereen die bewust met zijn vleesgebruik bezig is, voor zijn/haar gezondheid en/of voor de planeet. Dus flexitariërs, vegetariërs en vegans. Wat we weten is dat de meeste potentiële kopers komen uit de Millennial doelgroep, en dat zij vaak kinderen hebben.
Onze aanpak
Om potentiële kopers zo efficiënt mogelijk te bereiken met relevante boodschappen binnen de customer journey, werken we met een TOUCH-TELL-SELL construct.
Tell
In deze laag zetten we YouTube bumpers, display en social media in. Via Youtube bumpers en de social kanalen Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok proberen we zoveel mogelijk mensen naar de receptenpagina van Vivera te sturen om hen te inspireren.
Sell
Facebook en Instagram worden ingezet voor zogenaamde soft conversie: kwalitatief verkeer naar supermarkt-sites waar Vivera te koop is. Ook SEA wordt voor dit doel ingezet.
Touch
In deze laag zetten we TV spots in gericht op de brede doelgroep: boodschappers met kinderen. We weten dat de bekendheid groeit bij een doelgroepbereik van 60% met gemiddeld 3 contacten. In de 3 landen wordt een slimme zendercombinatie ingezet om de bereiksdoelstelling zo efficiënt mogelijk te realiseren. Om ook aankoop te stimuleren, wordt extra ingezet op de zogenaamde retaildagen: donderdag t/m zaterdag.
Omdat onze doelgroep jong is en minder lineaire TV kijkt, zetten we YouTube in om het bereik in het jongere deel van de doelgroep aan te vullen. Er wordt natuurlijk gestuurd op uitgekeken video’s.TikTok werkt zeer goed voor Vivera en daarom zetten we in de 3 landen een take-over in: 1 Day Max. Hiermee geven we de campagne een vliegende start met een miljoenenbereik!
Resultaten
In Nederland is de spontane bekendheid met 55% (relatief %) gestegen, in Duitsland met 200% en in UK zelfs met 240%. Alle stijgingen zijn significant en hiermee is de KPI met verve behaald.In alle landen zijn daarnaast overweging, voorkeur, gebruik en verkopen hard gestegen. Hét bewijs dat ook de TELL en de SELL laag goed hebben gepresteerd.
“Met een relatief beperkt budget wordt effectief en efficiënt gebouwd aan de bekendheid van Vivera. In alle lagen zijn de resultaten boven verwachting dat een bewijs is dat we naast het bereiken, ook de doelgroepen hebben kunnen inspireren en interesseren voor een aankoop van een Vivera product. Dat smaakt naar meer!”Lotte Dreves
Brand & shopper marketeer vivera