Betaald solliciteren voor monteurs
Schipper Kozijnen lanceerde als eerste in Nederland een baanbrekende campagne op Facebook en Instagram, waarbij sollicitanten € 250 ontvingen voor hun sollicitatiegesprek. Met als doel het eigen opleidingstraject te vullen met zij-instromers, ongeacht ervaring, richtte de campagne zich op een breed scala aan potentiële kandidaten. Het resultaat was verbluffend.
- Klant: Schipper Kozijnen
- Diensten: Recruitment marketing, Social media advertising

Toegepaste diensten
Doelstelling
Schipper Kozijnen wil met een opvallende socialmediacampagne genoeg zij-instromers binnenhalen voor hun opleidingstraject én zich neerzetten als een innovatieve werkgever die in nieuw talent investeert.
Doelgroep
De doelgroep bestaat uit gemotiveerde zij-instromers van 18 tot 65+ jaar, die klaar zijn voor een nieuwe uitdaging. Deze campagne richt zich op mensen in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal, ongeacht hun ervaring, maar met de drive om een nieuwe richting in te slaan.
Onze aanpak
Het wervingstraject van de interne opleiding van Schipper verliep moeizaam, waardoor zij op advies van ons creatieve content label AM Beyond* besloot een revolutionaire stap te zetten: betaald solliciteren. Sollicitanten voor de functie van monteur werden beloond voor hun komst, ongeacht de uitkomst van het gesprek en ongeacht hun ervaring.
Als primeur in de arbeidsmarkt lanceerde Schipper Kozijnen als eerste in Nederland een letterlijk baanbrekende campagne op Facebook en Instagram, waarbij sollicitanten € 250 ontvingen voor hun sollicitatiegesprek.
Betaald solliciteren voor monteurs
Zowel bij Schipper Kozijnen als bij AM Beyond* zijn we van mening dat communicatie en content veel effectiever is als je redeneert vanuit de gebruiker en het platform. Kijk om je heen en zie hoeveel busjes voorbij rijden met de tekst “monteurs gezocht!”. Iedereen zoekt monteurs. Maar wat ga jij er aan doen om ze te vinden in plaats van steeds, net als iedereen, je probleem te communiceren? Schipper Kozijnen laat zien dat het mensen die tijd willen nemen om te solliciteren op waarde schat.
Resultaten
Het resultaat was verbluffend: de campagne zorgde niet alleen voor een overweldigende respons met honderden reacties en tientallen sollicitanten, maar trok ook de aandacht van lokale en nationale media. Het opleidingstraject werd met nieuwe zij-instromers kandidaten volledig gevuld. Met een relatief lage media spend heeft de campagne gezorgd voor veel interactie op social media door duizenden comments en weergaven waarbij mensen minimaal 30 seconden op de vacaturepagina doorbrengen. Deze gedurfde aanpak positioneert Schipper als een vooruitstrevende werkgever die waarde hecht aan het investeren in potentiële talenten.
“Naast veel media-aandacht heeft de campagne gezorgd voor twee keer zoveel sollicitanten als voorgaande jaren, met voor het eerst keuze uit kwalitatieve gegadigden. Ook zijn er voor het eerst monteurs door middel van een campagne rechtstreeks in dienst genomen. Het grappige is, de kandidaten bleken het niet eens voor het geld te doen. Maar we vielen wél op. Dit kan net het laatste zetje geven om het gesprek aan te gaan.”Sjoerd Sneek
Manager P&O


