Radio 538 en NPL lanceren de 538 Stemmenjacht
26 koffers, 26 stemmen en een prijzenpot van € 100.000: dat is de 538 Stemmenjacht. Samen met de Nationale Postcode Loterij en Talpa Network creëerde Abovo Media dit spannende radiospel, waarbij creativiteit en interactie centraal stonden.
- Klant: Nationale Postcode Loterij
- Diensten: Radio reclame, Social media advertising, Media inkoop
Toegepaste diensten
Doelstelling
Voor de Nationale Postcode Loterij, bekend als dé goededoelenloterij van Nederland, wilden we zowel de merkoverweging als de deelname-intentie aan de Nationale Postcode Loterij vergroten. Door het merk op een creatieve en opvallende manier te presenteren, wilden we consumenten niet alleen bekend maken met de loterij, maar hen ook aansporen om actief mee te doen.
Doelgroep
De doelgroep van deze campagne bestond uit jonge, actieve luisteraars van Radio 538, tussen de 18 en 49 jaar, die houden van interactieve spellen. Door het publiek van 538 te koppelen aan dat van de Nationale Postcode Loterij, werden spelliefhebbers bereikt die zowel van spanning als van spelelementen genieten.
Onze aanpak
Radio 538 introduceerde met succes de 538 Stemmenjacht, waarbij de zender op zoek ging naar 26 stemmen van bekende Nederlanders. In de studio stonden de beruchte en bekende 26 genummerde koffers van Miljoenenjacht. Bij elke koffer hoort een audiofragment met de stem van een BN-er én een geldbedrag. De totale waarde van de bedragen was 100.000 euro. Moeilijke stemmen hadden een hogere waarde, variërend van 500, 1000 tot 20.000 euro. Tijdens het spel werden extra hints en verlengde quotes ingezet. Aanmelden kon via de 538 app of website, waar geselecteerde kandidaten te horen kregen in welk uur ze konden deelnemen.
Radio
Met de spots op Radio 538 zijn in totaal 2.904.000 mensen (18+) bereikt, door middel van onderstaande media:
- Promotie van de actie door middel van 6 cromo’s per dag (132 totaal)
- Tag-on 15 sec uitingen, 6 tag-ons per dag (132 totaal)
- In-program momenten: natuurlijke verwerking van NPL, 12x per dag (165 totaal)
Social Media
Via gerichte social media campagnes konden we specifieke segmenten van de doelgroep nauwkeurig bereiken en betrekken. Met als resultaat: 118.216 impressies op de actiepagina, 1.156.000 via social posts, 810.000 via Facebook, 687.400 via Instagram.
- Sponsored actiepagina op Radio 538
- Social posts op Radio 538 Facebook en Instagram
Resultaten
Merk & Imago
De sponsorcampagne rondom de 538 Stemmenjacht heeft het merkimago van de Nationale Postcode Loterij aanzienlijk versterkt. Na afloop van de campagne is er een duidelijke verbetering te zien in de houding van niet-deelnemers, met een verhoogde overweging om deel te nemen en een hogere spontane bekendheid van het merk. De Nationale Postcode Loterij wordt nu vooral sterker gewaardeerd op gebieden zoals betrouwbaarheid, plezier, winkansen, bijdrage aan goede doelen en de veiligheid van deelname.
Luisteraars
De 538 Stemmenjacht heeft ook een directe impact gehad op de luisteraars van Radio 538: één op de drie respondenten luistert nu vaker naar het radiostation. Daarnaast vindt 61% van de luisteraars het spelprogramma leuk, terwijl slechts 9% aangeeft het niet leuk te vinden.
“538 Stemmenjacht is een ideale samenwerking, waarbij we de succesformule van Postcode Loterij Miljoenjacht interactief maken voor 538 luisteraars. Door een zoektocht naar stemmen van bekende Nederlanders te combineren met de welbekende gouden koffers uit Miljoenenjacht. En natuurlijk zijn er mooie geldprijzen te winnen. Met deze samenwerking bouwen we op een creatieve manier aan een positieve merkbeleving. En met succes. Want we zien dat meteen terug in de resultaten.”Koen Coopmans
Team Lead Acquisition Marketing bij Nationale Postcode Loterij