Ik Buschauffeur?
Transdev Nederland is één van de grootste mobiliteitsbedrijven van Nederland. Ze zijn actief onder de naam Transdev, maar ook onder andere bekende merken als Connexxion, Hermes en Witte Kruis. In deze case laten we zien hoe Transdev 500 buschauffeurs weet te werven.
- Klant: Transdev
- Diensten: Recruitment, Concepting, Design & vormgeving
Toegepaste diensten
Doelstelling
Enthousiasmeer een brede doelgroep voor het buschauffeurvak bij Transdev, middels een uniek, maar ook herkenbaar concept dat klopt met de kernwaarden en look & feel van Transdev. Gericht op twee vraagstukken: directe werving én employer branding.
Doelgroep
In deze markt met vergrijzing onder werkende buschauffeurs is de pool te klein om mensen weg te trekken bij de concurrent. Iedereen met de juiste instelling kan buschauffeur worden is het credo. Dit is dan ook de primaire focus ligt de wervingscampagne.
Onze aanpak
Wij ontwikkelden samen de campagne ‘Ik buschauffeur?’ We draaien de boodschap om, door mensen zélf te laten nadenken.
Zelfdebusbesturen-dag
Maar hoe is het dan echt zo’n bus te besturen? Die ervaring kan worden opgedaan via de ‘zelfdebusbesturen-dag’. Aangejaagd via een leadgen campagne organiseert Transdev in diverse regio’s events waar je als geïnteresseerde zelf een half uurtje achter het stuur kan zitten, samen met een instructeur. Na afloop staat het recruitment team klaar om vragen te beantwoorden en is inschrijven voor de academy direct mogelijk, waar je wordt opgeleid tot buschauffeur.
Wij zijn Transdev!
Met beeldmateriaal van diverse beroepsgroepen spreken we mensen aan dat ook zij geschikt zijn als buschauffeur. In de uitingen spelen we in op pullfactoren zoals: een betaalde opleiding en flexibele werktijden. Het employer brand laden we langzaam via een endorsement op elke uiting: Wij zijn Transdev.
Ik Buschauffeur?
Het unieke van deze campagne is, dat de boodschap ‘Ik Buschauffeur?’ toepasbaar is voor diverse doelgroepen. Door de combinatie met de actiematige zelfdebusbesturen-dagen in een totaal andere look & feel hebben we ook de doelgroep in beweging gebracht, mensen kunnen écht ervaren hoe het is om achter het stuur te zitten.
Resultaten
Uiteindelijk heeft deze aanpak een duidelijke impact gemaakt. In totaal meer dan 457 bezoekers op de zelfdebusbesturen-dagen en al 92 sollicitanten vanuit de ‘Ik Buschauffeur?’-campagne. Er zijn zelf ook geluiden uit de markt merkbaar dat deze campagne wordt opgemerkt door concullega’s in de branche. De totale campagne heeft zelfs geleid tot 1500 sollicitanten.