Het druppelt views binnen bij Vitens
Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland, voorziet 5,6 miljoen mensen en bedrijven in vijf provincies van drinkwater. De ambitie van Vitens is “Elke druppel duurzaam in 2030”. In dit kader moet de doelgroep gestimuleerd worden om bewuster met kraanwater om te gaan.
- Klant: Vitens
- Diensten: Concepting, Social media advertising
Toegepaste diensten
Doelstelling
Het doel van deze campagne is om meer mensen per regio te bereiken in het verzorgingsgebied van Vitens. Omdat de boodschap van deze campagne de doelgroep moet activeren om zuinig om te gaan met drinkwater, is het essentieel een relevant publiek te bereiken dat bereid is om daadwerkelijk actie te ondernemen.
Doelgroep
Bedenk een campagne die jongeren en ook een bredere, oudere doelgroep laat nadenken over het besparen van drinkwater.
Onze aanpak
Voor de jongeren doelgroep is gewerkt vanuit het inzicht: Mensen onderschatten vaak hun toegevoegde waarde om water te besparen, omdat ze niet inzien dat het hen persoonlijk raakt. Voor de bredere, oudere doelgroep was een essentieel inzicht dat kraanwater zo vanzelfsprekend lijkt, dat we er niet zuinig op zijn. We gebruiken namelijk gemiddeld 135 liter drinkwater per dag.
Verschillende doelgroepen, verschillende platformen
Soms is een overkoepelend concept niet de juiste oplossing en moet je kijken naar de kansen per platform. In de Tiktok campagne spreken we de jongere doelgroep aan met het concept ‘Droge Bespaartips’. Hier laten we op absurdistische en humoristische wijze jongeren zien dat water besparen belangrijk is.
Om de oudere doelgroep te bereiken is Facebook en Instagram Reels ingezet via het concept ‘Oneindig’, waar via contradicties duidelijk werd gemaakt dat drinkwater uit de kraan niet vanzelfsprekend is.
Resultaten
Uitkijktijd video’s en KPI’s overstegen alle verwachtingen
Meer dan 250.000 mensen voltooiden de video’s op TikTok, terwijl de betrokkenheid op Meta significant toenam. De campagne scoorde op alle KPI’s beter dan die van vorig jaar. Met het beoogde budget zijn miljoenen impressies gerealiseerd. Ook de TikTok campagne zorgde voor veel engagement bij de doelgroep. De personen die de video’s voorbij zagen komen, keken de video’s over het algemeen volledig uit. Wat voor een video van een halve minuut een uniek resultaat is.
Gedragsverandering
Vanaf de start van de campagne in 2023 vertoont het waterverbruik bij Vitens een constante daling, zelfs bij schommelende weersomstandigheden. Volgens de onderzoekers van Vitens is het zeer aannemelijk dat we hier een effect van de campagne/communicatie zien.