Het druppelt views binnen bij Vitens

Case

Vitens, het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland, voorziet 5,6 miljoen mensen en bedrijven in vijf provincies van drinkwater. De ambitie van Vitens is “Elke druppel duurzaam in 2030”. In dit kader moet de doelgroep gestimuleerd worden om bewuster met kraanwater om te gaan.

Abovo Media - Vitens-headerimage

Toegepaste diensten

Hersens
Concepting
Bij AM Beyond* weten we dat je alleen met een onderscheidend concept aandacht van jouw doelgroep kunt opeisen.
Social media advertising
Met social media advertising zet je jouw merk op de kaart met adverteren op diverse platforms, zoals Facebook en TikTok.

Doelstelling

Het doel van deze campagne is om meer mensen per regio te bereiken in het verzorgingsgebied van Vitens. Omdat de boodschap van deze campagne de doelgroep moet activeren om zuinig om te gaan met drinkwater, is het essentieel een relevant publiek te bereiken dat bereid is om daadwerkelijk actie te ondernemen.

Doelgroep

Bedenk een campagne die jongeren en ook een bredere, oudere doelgroep laat nadenken over het besparen van drinkwater.

Onze aanpak

Voor de jongeren doelgroep is gewerkt vanuit het inzicht: Mensen onderschatten vaak hun toegevoegde waarde om water te besparen, omdat ze niet inzien dat het hen persoonlijk raakt. Voor de bredere, oudere doelgroep was een essentieel inzicht dat kraanwater zo vanzelfsprekend lijkt, dat we er niet zuinig op zijn. We gebruiken namelijk gemiddeld 135 liter drinkwater per dag.

Abovo Media - vitens-omslagimage

Verschillende doelgroepen, verschillende platformen

Soms is een overkoepelend concept niet de juiste oplossing en moet je kijken naar de kansen per platform. In de Tiktok campagne spreken we de jongere doelgroep aan met het concept  ‘Droge Bespaartips’. Hier laten we op absurdistische en humoristische wijze jongeren zien dat water besparen belangrijk is.

Om de oudere doelgroep te bereiken is Facebook en Instagram Reels ingezet via het concept ‘Oneindig’, waar via contradicties duidelijk werd gemaakt dat drinkwater uit de kraan niet vanzelfsprekend is.

Resultaten

Uitkijktijd video’s en KPI’s overstegen alle verwachtingen
Meer dan 250.000 mensen voltooiden de video’s op TikTok, terwijl de betrokkenheid op Meta significant toenam. De campagne scoorde op alle KPI’s beter dan die van vorig jaar. Met het beoogde budget zijn miljoenen impressies gerealiseerd. Ook de TikTok campagne zorgde voor veel engagement bij de doelgroep. De personen die de video’s voorbij zagen komen, keken de video’s over het algemeen volledig uit. Wat voor een video van een halve minuut een uniek resultaat is.

Gedragsverandering
Vanaf de start van de campagne in 2023 vertoont het waterverbruik bij Vitens een constante daling, zelfs bij schommelende weersomstandigheden. Volgens de onderzoekers van Vitens is het zeer aannemelijk dat we hier een effect van de campagne/communicatie zien.

Benieuwd naar de mogelijkheden voor uw merk?

klant cases
Abovo Media - 23_1034133 Afbeelding 1080×1080-1
Tankey – tank slim, bespaar meer!
Abovo Media - 2016-04-28
Intersport Twinsport- Een stap richting de cookieloze toekomst
Abovo Media - Transdev
Transdev- Ik buschauffeur?
Abovo Media - BF beeld 1080×1080 rgb-2
Basic-Fit- Begin het jaar Goed
Abovo Media - case tonzon
Tonzon- Even #Trefzeker als Tonzon
Abovo Media - 210305-Persfotos-IntoFortySix-1-1-scaled
Scapino- Into fourty six
Abovo Media - primera2
Primera- Altijd in de buurt
Abovo Media - BF beeld 1080×1080 rgb-1
Basic-Fit- Make Fitness your Basic
Abovo Media - vlogmaster
Vtech- Vlogmasters
Abovo Media - case vivera
Vivera- Veganuary
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag