Charge Up Our Game zorgt voor hoge naamsbekendheid BYD
BYD is een innovatieve Chinese autofabrikant, die al jaren bekend is in Azië, maar nieuw is op de Europese markt. Onder het thema ‘Charge Up Your Game’ krijgen verschillende landen de vrijheid om invulling te geven aan de campagne voor het EK 2024. Met de samenwerking van BYD, Abovo Media en een grote voetbalnaam, wil BYD haar naamsbekendheid vergroten in Nederland.
- Klant: BYD
- Diensten: Content & creatie, Social media advertising

Toegepaste diensten
Doelstelling
Voor deze campagne werkt BYD samen met UEFA en Giovanni van Bronckhorst. BYD wil hiermee met sport haar naamsbekendheid vergroten in Nederland tijdens het EK van 2024. Met deze verhoogde bekendheid hoopt BYD ook het vertrouwen te winnen van de Europese markt.
Doelgroep
Met deze campagne richt BYD zich op sportliefhebbers die open staan voor het kopen van een nieuwe auto. Met name ligt de focus op Nederlandse EK-kijkers die actief bezig zijn met duurzame technologie en nog niet bekend zijn met het merk BYD.
Onze aanpak
Nederland kent veel voetballiefhebbers. Het is dan ook niet gek dat het EK altijd veel kijkers trekt, een mooie kans voor groot bereik dus! Door een grote voetbalnaam als Giovanni van Bronckhorst te koppelen aan de campagne, overbrugt BYD de kloof tussen voetbal en elektrische voertuigen. Met deze combinatie hoopt BYD een nieuwe groep consumenten te bereiken die eerder nog niet bekend waren met het merk.
Resultaten
Het bereiken van een nieuw publiek blijkt zeker te zijn gelukt voor BYD. Onder consumenten is de ‘geholpen’ bekendheid van BYD is gestegen naar 51% in Q2 van 2024 (na het EK), ten opzichte van 45% in Q1 van 2024 (voor het EK). Dit laat een groei in bekendheid zien van wel 6% in maar 1 kwartaal. Hiernaast heeft de uiting ook geleidt tot actie. Van de consumenten die de uiting heeft gezien heeft 15% hierna de website bezocht, en heeft zelfs 11% een BYD showroom bezocht. We kunnen dus concluderen dat de zichtbaarheid van BYD rondom het EK een positieve impact heeft gehad op de marktpositie van het merk.
van 45% naar 51%
15%


