Basic-Fit speelt slim in op het EK
In de aanloop naar het EK kon niemand het meer ergens anders over hebben dan de hoofdband van Memphis Depay. Basic-Fit wist meerdere malen snel en creatief in te spelen tijdens het toernooi met een slimme AR Snapchat Lens.
- Klant: Basic-Fit
- Diensten: SEA, Social media advertising
Toegepaste diensten
Doelstelling
Een goede inhaker is vermakelijk, actueel en wordt veel gedeeld op social, toch? Check! Toen het tijdens het EK over niets anders ging dan de hoofdband van Memphis moesten we er iets mee. Maar hoe kunnen we nou nét een stapje verder gaan?
Doelgroep
De primaire doelgroep van Basic-Fit is jongeren en jongvolwassenen van 18 tot 35 jaar. Deze groep is steeds meer bezig met hoe sport een grote rol speelt bij mentaal welzijn. De secundaire doelgroep van Basic-Fit richt zich op mensen van 18-59 jaar; een brede groep.
Onze aanpak
We introduceerden een virtuele hoofdband die fans met de AR-lens van Snapchat op hun hoofd konden zetten. Hoe verder Nederland in het toernooi kwam, hoe vaker de lens werd gedeeld. Fans gingen los: meer dan 250.000 mensen deelden de lens met vrienden, wat zorgde voor ruim 2 miljoen organische impressies. Het resultaat? De filter scoorde vaker dan Memphis tijdens het toernooi. Relevant, actueel en impactvol!
Maar waarom stoppen na één succes? Want niet veel later brak Kylian Mbappé tijdens het EK zijn neus. Het opvallende masker dat hij tijdens trainingen droeg, werd direct trending onderwerp in Frankrijk. Basic-Fit speelde opnieuw in op de hype en lanceerde een tweede AR-lens: een driekleurig masker, geïnspireerd op het accessoire van Mbappé. Deze lens liet niet alleen zien dat Basic-Fit achter de veerkracht van de voetballer stond, maar zorgde er ook voor dat fans betrokken bleven gedurende het toernooi.
Resultaten
De AR-lenzen waren een duidelijk succes. Er werden ruim 2 miljoen organische impressies gegenereerd zonder enige paid aanjaging. De lens werd ook door maar liefst 250.000 mensen gedeeld met vrienden. Met een index van 233 overtrof de ad awareness de benchmark voor campagnes in de fitness branche. De share-rate van de lens groeide van 5,77% in de eerste wedstrijd naar 11,19% tijdens de halve finale. De playtime groeide ook; van 7,6 seconden naar 9,24 seconden. Hoe verder Nederland dus in het toernooi kwam, hoe vaker de lens werd gedeeld.
Door de tweede lens zorgden we dat fans betrokken bleven gedurende het toernooi. De lenzen genereerde betrokkenheid, een gevoel van saamhorigheid onder fans en vele gesprekken over Basic-Fit.