Basic Fit slaat handen ineen met zanger Claude
Basic Fit, de grootste fitnessaanbieder van Europa, en zanger Claude lanceerden samen een videoclip om de dialoog over mentale en fysieke gezondheid op gang te brengen. Met de boodschap ‘Je bent niet alleen, #BlijfBewegen’, worden de voordelen van sport en beweging voor fysieke en mentale gezondheid benadrukt.
- Klant: Basic Fit
- Diensten: Content & creatie, Concepting, Social media advertising
Toegepaste diensten
Doelstelling
Basic Fit streeft ernaar om iedereen zich niet alleen fysiek, maar ook mentaal fit te laten voelen. Ze hebben als missie om geloofwaardig als marktleider gepositioneerd te worden van de Health & Fitness-categorie op zowel mentaal als fysiek vlak. Ook moet er bekendheid gegenereerd worden aan de positieve impact van sport en beweging op je mentale gezondheid en moet hiermee de Sport Intentie van de doelgroep worden verhoogd.
Doelgroep
De campagne is voornamelijk gericht op jongeren en jongvolwassenen van 18 tot 35 jaar. 1 op de 3 jongeren geeft namelijk aan last te hebben van mentale klachten zoals stress, angst en depressie. Binnen deze doelgroep moet het enorme taboe rondom dit onderwerp doorbroken worden.
Onze aanpak
Samen met Claude, een opkomende artiest bekend onder de doelgroep, ontwikkelden we een videoclip voor zijn nummer La Pression om zo te laten zien dat bewegen positief bijdraagt aan mentale gezondheid. Claude gaf als toevoeging hierop een live showcase met ondersteuning van organisaties MIND, TeGek?! en Mental Health Europe. Door deze organisaties was er ruimte voor gesprekken over mentale gezondheid.
World Mental Health Day
In het verlengde van de videoclip ging Basic-Fit nog een stap verder. In het teken van World Mental Health Day kon iedereen in de week van 10 oktober een gratis Basic-Fit-dagpas aanvragen. Zo stelde het merk haar deuren gratis open voor iedereen. Met als doel barrières weg te nemen en mensen te laten ervaren hoe fijn bewegen is.
Met de boodschap ‘Je bent niet alleen, #BlijfBewegen’, willen we iedereen laten inzien dat bewegen helpt en dat je er niet alleen voor staat.
Resultaten
Meer dan 25% van de doelgroep bekeek de videoclip, met een lengte van 03:58, helemaal af. Met meer dan 1.640.000 views op YouTube zijn veel mensen betrokken geweest bij deze uiting over mentale gezondheid. De Sport Intentie onder de doelgroep jongeren 16-34 nam toe met index 117. Van deze jongeren voelt maar liefst 50% zich aangemoedigd om de rol van sport bij mentale gezondheid te bespreken met vrienden of familie. 42% gaat zelfs actief op zoek naar meer informatie over de rol van sport en beweging voor mentale gezondheid.
De resultaten laten ook zien dat de samenwerking tussen Basic-Fit en Claude een goede keuze was; 58% van doelgroep heeft deze samenwerking als sympathiek ervaren.
De #BlijfBewegen-campagne heeft dus zeker bijgedragen aan een groter bewustzijn over de rol van sport bij mentale gezondheid, en heeft het mensen zowel fysiek als mentaal in beweging gebracht!