Wij waren erbij - Catch the Shopper

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 15 september 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - catch-the-shopper-500×500-rgb

De eerste

Eindelijk was het dan zover; het eerste post-lockdown congres. Catch the Shopper waarbij de belofte werd gedaan om antwoord te krijgen op de vraag: ‘How to compete for customer time, attention and money’. De agenda was veelbelovend. Een aantal usual suspects maar ook de CMO van Wehkamp en Head of Marketing Kruidvat & Trekpleister stonden op het programma dus al met al waren de vooruitzichten goed. Met mooi weer én een goede locatie was er dus reden te meer om er eens goed voor te gaan zitten.

De opening van het programma was een ‘talkshow’ waarbij de sprekers vooral in gingen op Corona, de gevolgen voor hun organisatie en de problemen die ze vooral intern hebben opgelost. Maar in de basis gaf dit geen verrassende of nieuwe inzichten en werd er veel vanuit de interne bedrijfsvoering verklaard en deze werden met praktijkvoorbeelden ondersteund.

Quo Vadis?

Waar gaat het heen? Kitty Koelemeijer, professor Marketing & Retailing die ons meenam in de veranderingen die komen en de veranderingen die bij consumenten te verwachten zijn, hoe het gewoontegedrag van consumenten is en waarom het lastig is om deze te beinvloeden. Daarnaast werd er nog stilgestaan bij de veranderende businessmodellen waar de retail mee wordt geconfronteerd. Uiteraard goed en degelijk onderbouwd, zoals je mag verwachten van iemand die professor is op Nyenrode, met een paar mooie modellen die goed toepasbaar zijn in de praktijk. Een van de voorbeelden die ze presenteerde was het model ‘The Hook’ van Nir Eyal, interessant en toepasbaar in de praktijk.

Expert

Daarna was het de beurt aan Dick Pijl, CEO van Expert die ons mee zou nemen in de complexiteit van omnichannel binnen een franchiseonderneming. Hij begon met de vraag; ‘Wat is nu eigenlijk winkelen’. Een mooie vraag die het verdiende om uitgebreid beantwoord te worden. Maar daar bleef hij eigenlijk een beetje van weg in zijn presentatie. Het was voornamelijk een eerlijk en openhartig kijkje in de keuken van Expert, gecombineerd met de positionering van Expert in het electronicaspeelveld. Dick was open over de uitdagingen en complexiteit die komen kijken bij een franchiseonderneming.

Een oude bekende

Martin de Munnik van Neurensics maakte vervolgens zijn opwachting. Als je al een tijdje meeloopt in dit wereldje dan heb je ongetwijfeld al vaker een presentatie van hem bijgewoond. Zijn presentatie was ge-update naar de actualiteit en het was leuk om te zien hoe de techniek van het meten zich verder heeft ontwikkeld. Maar hij gaf eigenlijk geen nieuwe inzichten en dus was het een beetje ‘oude wijn in nieuwe zakken’. Met daarbij de kanttekening dat als je zijn verhaal voor het eerst hoort het wel ontzettend interessant blijft.

De nummer 3 van Nederland

Wienke Truijen, Head of Marketing Kruidvat en Trekpleister nam eens mee op een reis door het marketinglandschap van Kruidvat. Na een korte toelichting over de media-inzet en waarom de mix van foldering in combinatie met RTV goed werkt legde ze duidelijk uit waar Kruidvat voor staat en wat de positionering is van Kruidvat. Zo leerden we dat commercials van Kruidvat niet schreeuwerig zijn maar dat ze graag hun verhaal enthousiast vertellen. En dat was ook op het podium te zien. Een goed opgebouwde presentatie met duidelijke inzichten waarbij ze goed de formule en uitdagingen benoemde. Heerlijk als mensen met vakkennis deze kennis delen.

Wonderboy

‘De jeugd heeft de toekomst’ moet de organisatie gedacht hebben toen ze Tim van der Wiel van Gospooky uitnodigde als spreker. Een enthousiast verhaal over de inzet van Social Media en waarom je snel op innovaties moet inspringen. Nonchalant en met jeugdig elan vertelde hij zijn verhaal waardoor hij al snel de ‘gunfactor’ kreeg. Hij ging kort in op een aantal trends en vertelde dit met veel passie en gedrevenheid. Maar als je een beetje thuis bent in de media dan was het eigenlijk niets nieuws. En als digital immigrant zie je ook hier duidelijk het probleem dat de nieuwe generatie nog moeite heeft om digitale media te duiden ten opzichte van offline media. Maar dat hij verstand van zaken heeft op jonge leeftijd verdient bewondering.

Een uitdaging

Je zal maar bij Wehkamp verantwoordelijk zijn voor de marketing en dan moeten presenteren na Wonderboy. Dit was de uitdaging voor Helen Zuurmond. Maar ze is met verve geslaagd. Een eerlijk verhaal over Wehkamp, de uitdagingen die ze hebben, de antwoorden die ze inmiddels hebben op veel vraagstukken maar ook inzicht in de keuzes die nog gemaakt moeten worden. Heerlijke quotes, en mooi inzicht over de strategie van Wehkamp; ‘je wilt geen product maar een oplossing’. Na haar presentatie kijk je toch met meer vertrouwen naar het merk Wehkamp en de toekomst van de organisatie.

Retail Revolution

Mike Anthony was uitgenodigd om de toekomst van retail vanuit internationaal perspectief te voorspellen en hoe klanten aan je te binden. Zo verspelt hij het eind van one-stop-shopping, de groei van discount en een verandering bij convience stores. Als oplossing droeg hij het model; shopper first, overcome barriers en handle promotions with care aan. Met name hoe om te gaan met promotions illustreerde hij met leuke voorbeelden. Maar het voornaamste inzicht was dat consumenten toch echt iets anders zijn dan shoppers en zich dus ook anders gedragen bij aankoopbeslissingen.

Folderawards

Dit was toch wel redelijk ‘de bekende grijze plaat’ die weer werd afgedraaid. Maar de presentatrice zorgde in ieder geval voor een luchtige presentatie waardoor het niet de bekende saaie prijzenparade werd maar een leuk muzikaal intermezzo. De vraag die ik mezelf wel stel is; ‘hoe lang gaan de folderawards nog mee?’. Zeker nu het folderlandschap door de machtsconcentratie en de uitvoering van het opt-in beleid aan alle kanten aan verandering onderhevig is.

Al met al een leuke, inhoudelijke dag, waarbij de verbinding en uitdieping met het hoofdthema meer uitgewerkt had kunnen worden. Nu we weer bij elkaar konden komen merk je heel goed wat de kracht is van een live event en dat er binnen de RIVM-richtlijnen heel veel mogelijk is.

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - ek-voetbal-en-het-nederlands-elftal
Waar is dat Oranjegevoel?!
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Afbeelding1
De impact van SGE en headless CMS’en
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag