Wat is Answer Engine Optimization (AEO)? Je leest het hier!
Een gloednieuwe strategie in de wereld van Search: Answer Engine Optimization (AEO). Het is een strategie gericht op het optimaliseren van de content op een website om beter in te kunnen spelen op vragen die gebruikers in zoekmachines en AI-gestuurde tools stellen.
Waarom is AEO in opkomst?
De voornaamste reden waarom AEO in opkomst is, komt door de toename van de spraakgestuurde zoekopdrachten (voice search). De virtuele assistenten en de vele AI-gedreven tools zorgen voor een nieuwe manier van zoeken. Daarnaast zorgt de verschuiving van desktop naar mobile-first ook voor veeleisende gebruikers die gelijk een snel, juist en kort antwoord verwachten. Als een website deze antwoorden kan bieden, zal deze meer zichtbaarheid krijgen en verkeer genereren. Dit gebeurt door het verschijnen in featured snippets en AI-tools op zoekresultatenpagina’s. Deze nieuwe manier van zoeken wordt ook wel zero-click search genoemd.
Hoe profiteren websites van AEO?
Uiteraard komt nu gelijk de gedachte omhoog: ‘Maar hoe wordt van de voordelen geprofiteerd als zoekmachinegebruikers gewoon het antwoord zien in de snippet en weer doorgaan?’. Websites worden alleen in de featured snippet of AI-tools getoond als de content beter is dan die van de concurrent. Er wordt door deze websites alsnog geprofiteerd van gebruikers die doorklikken. Vaak klikt men door als ze het fijne willen weten van wat er in de snippet staat.
Wat is het verschil tussen SEO en AEO?
Er zijn drie grote verschillen tussen AEO en SEO. Deze sommen we graag voor je op:
- Het doel
- De bijbehorende contentoptimalisatie
- Keyword focus
Ten eerste: het doel. Bij AEO is het doel gebruikersvragen beantwoorden met directe, beknopte reacties. Bij SEO draait het om de rangschikking van een website op de zoekresultatenpagina (SERP) te verbeteren voor een breed scala aan zoekwoorden en vragen.
Het tweede verschil tussen SEO en AEO is het verschil in contentoptimalisatie. Bij AEO wordt de content geoptimaliseerd op het verstrekken van antwoorden in bepaalde formaten. Bijvoorbeeld uitgelichte fragmenten, kennispanelen of spraakreacties. Bij SEO-contentoptimalisaties draait het om de optimalisatie van verschillende soorten inhoud. Denk dan aan blogposts, afbeeldingen en video’s.
Het derde grote verschil is de keyword focus. AEO richt zich op long-tail zoekwoorden en vraaggebaseerde zoekopdrachten. Bij SEO wordt er naast long-tail, ook gefocust op een breder scala aan zoekwoorden.
Nieuwsgierig geworden? Neem contact met ons op!
Ben je enthousiast geworden over de kracht van AEO en SEO? Wil je ontdekken hoe deze strategieën jouw bedrijf kunnen laten groeien? Bij Abovo Media helpen we je graag verder. Neem vrijblijvend contact op met ons SEO-team en laten we samen werken aan jouw online succes!