Waar is dat Oranjegevoel?!
De bal rolt in Duitsland. De Oranje-koorts voelt alleen nog een beetje als een lichte verhoging. Louter Jack van Gelder hoeft geen zelftest te doen om te kijken of hij ‘m te pakken heeft. De rest van Nederland? We voelen ‘m nog niet helemaal. En dat is zonde. Want het EK is een moment van massa-attentie waar merken slim kunnen in- en aanhaken op het gevoel van oranje en het normaliter euforische sentiment. Maar ligt het juist niet aan die merken dat die Oranje euforie nog niet leeft?
Bitte, meer emotie?!
In de laatste minuut, zo vlak voor de start van het EK, zijn het toch weer de Duitsers. Want als we naar onze Oosterburen kijken dan springt er toch wel een reclame bovenuit die das Die Mannschaft gefühl weet te kietelen. Onderstaande prachtige film triggert exact dat waarom je zin hebt om samen voetbal te kijken. Ik zou er bijna mijn Lothar Matthäus shirt uit 1990 van aantrekken. Prachtig.
Hoe zit dat in Nederland? Het zijn de usual suspects met de usual films. Jumbo komt met een spoof op de Engelbewaarder, jolig, geitig, maar wel heel plat. Uiteraard met Frank Lammers plus wat voetbal cameos. In ieder geval geen hossende bouwvakkers… KPN probeert de kat weer te pushen. Het voelt allemaal als te geforceerd brand assets laden in plaats van een mooie film maken. Zo jammer, want dan heb je als partner de kans om iets te maken met de gezichten van Oranje en dan is dit de uitkomst.
Albert Heijn doet het uiteraard over de as van de supermarktmanager met een grapje dat net niet helemaal aan komt. Kaarten pakken. Ik snap ‘m. En Cody Gakpo kun je zo casten voor een rol in een Nederlandse speelfilm maar omdat het bij het grapje blijft voel je de emotie niet. Don’t get me wrong: ik hou heel erg van flauwe grapjes. En ik snap de compromissen die je moet maken. Maar het zijn er te veel om volledig op de grap te zitten. Er had meer ingezeten. En dat geldt voor alle Nederlandse merken.
Een beter voorbeeld van een campagne voor voetbalplaatjes verzamelen is Topps. Ook met een bekend gezicht: José Mourinho. Briljant. Vanaf moment één tappen ze in bij de internetcultuur door een TikTok-trend over de coach te omarmen. En die hebben ze op een intense maar hilarische manier vertaald naar een campagnevideo.
Late gok
Is onze hoop op bange dagen dan toch de gokindustrie? Op het moment van schrijven sta ik als enige in de wacht voor de premiere van Staatsloterij & Ronald Koeman | Voor Oranje. Een zwart wit beeld van onze bondscoach hint wel naar iets moois. Ik gok dan ook dat dit wel eens de enige mooi film zou kunnen zijn van een merk dat het Oranje-gevoel weet aan te raken.
Maar; een uur voor de aftrap van de eerste wedstrijd van Nederland? Ik gok, nee ik weet zeker dat dat te laat is om de Oranjekoorts helemaal aan te wakkeren. Dus zal het af moeten hangen van Oranje zelf. Niet alleen met 11 op het veld, maar ook met deze film: Welkom op de Hollandse School.
Hij komt het dichtst in de buurt van het ontvlammen van een vurige Oranje koorts. Wel pas op de dag dat het EK begint. Maar misschien is dat zoals het moet zijn. Want in 1974 was dat Oranjegevoel ook compleet afwezig. Laten we hopen op eenzelfde vibe met ook een winst in die ene laatste pot.