Verhoogd engagement voor online met radio

Creëert een radiospot verhoogd engagement voor je online campagne?
Radio visueel maken, een verhoogde customer experience en effectieve touchpoints. Mooie termen, maar vaak lastig door te vertalen naar concrete kansen en mogelijkheden. Toch zijn dit de essentiële elementen voor een effectieve campagne.
Onlangs kregen wij de vraag om een case uit te werken waarbij radio en online zo effectief mogelijk op elkaar afgestemd moesten worden. Om dit meetbaar te maken hebben we de online campagne opgesplitst in twee onderdelen:
- De online campagne afgestemd op de uitzendtijden van de radiocommercial (timetargeting)
- De online campagne zonder timetargeting
Dit leverde interessante resultaten op.
Engagement 24% hoger bij timetargeting
De campagne waaraan specifieke timetargeting is toegevoegd, bleek een verhoogd engagement van maar liefst 24% te vertonen. In andere woorden: de inzet van online advertising rondom de radiocampagne zorgde voor een hogere effectiviteit dan bij de campagne zonder timetargeting.
Ook lijkt dat de luisterlocatie grote invloed heeft op de online campagne. Tijdvakken waarin veel personen thuis of op het werk naar de radio luisteren laten een hogere effectiviteit zien ten opzichte van mensen die onderweg de radio aan hebben staan. Dit is logisch te verklaren doordat men thuis en op het werk eerder een device beschikbaar hebben en gebruiken dan in de auto.
De hamvraag: “Resulteert verhoogde engagement bij timetargeting ook in een kosten-efficiëntere crossmediale campagne?”
Ja, indien de verhoogde targetingkosten wegvallen tegen de waarde van het verhoogde rendement.