SEO wordt een online autoriteit

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
25 juni 2020
Abovo Media - seo-blog-autoriteit-460×415-rgb_v1

In slechts een paar weken tijd heeft het coronavirus de online wereld volledig op zijn kop gezet. Kleine aankopen verschuiven naar het online kanaal, grote aankopen worden massaal uitgesteld en relevante informatie is belangrijker dan ooit. Met de juiste SEO aanpak speel je handig in op de huidige ontwikkelingen en zorg je dat jouw onderneming sterker uit de coronacrisis komt. In dit laatste blog kijken we naar misschien wel de minst besproken pijler binnen SEO: autoriteit.

Wat is autoriteit binnen SEO?

Autoriteit binnen SEO kan het beste omschreven worden als het aantal kwalitatieve backlinks dat verwijst naar jouw website. SEO autoriteit geeft aan hoe belangrijk jouw website is in de ogen van Google.

Deze autoriteit bouw je op door middel van linkbuilding en outreach. Linkbuilding en outreach zijn in principe hetzelfde. Bij linkbuilding richt je je meer op het bereiken van kwalitatieve websites, terwijl je je bij outreach meer focust op de mensen die je bereikt.

Autoriteit is een vorm van off-site SEO. Off-site SEO is een vorm van SEO die zich buiten jouw eigen website afspeelt. Daarnaast heb je de links die naar jouw website verwijzen niet volledig in de hand.

Autoriteit tijdens de coronacrisis

Een goed linkprofiel tilt jouw SEO naar een hoger niveau. Door jouw expertise te delen in blogs en artikelen op andere websites heb je een veel breder bereik en is de kans dus ook groter dat je eerder de juiste mensen bereikt. Tel daarbij op dat goede informatie momenteel waardevoller dan ooit is en je begrijpt direct waarom autoriteit belangrijker is dan veel mensen denken.

Wil jij weten hoe je een autoriteit kunt worden in tijden van crisis? In dit blog geven we een aantal tips en werkzaamheden waar je direct mee aan de slag kunt!

Analyseer jouw huidige linkprofiel

Is jouw linkprofiel eigenlijk wel zo goed als je denkt? Met handige tools als Ahrefs of Majestic kom je hier zo achter. Met deze tools zie je in één oogopslag belangrijke factoren als de Trust Flow (Betrouwbaarheid van een URL) en de CItation Flow (het aantal links naar een URL). Ook zaken als de TLD (Top Level Domain) van de links en de variatie van de backlinks worden direct zichtbaar.

Heb je een duidelijk beeld van jouw linkprofiel? Dan kan je beginnen met het opschonen van jouw linkprofiel. Rare of onduidelijke links, overbodige links of zelfs schadelijke links kan je het beste direct verwijderen. Dit soort links kunnen namelijk flinke schade aanrichten aan al jouw harde SEO werk.

Bouw aan jouw autoriteit

Is jouw linkprofiel volledig opgeschoond? Dan kan je aan de slag met linkbuilding en outreach. Je kan er voor kiezen om zelf links te vragen of ze te verdienen met een goed artikel. Mensen lezen meer nieuws dan ooit en daar horen blogs ook bij. Nu is dan ook de uitgelezen kans om jouw expertise te verspreiden.

Vraag om links

Heb je een aantal goede blogs of artikelen geschreven? Dan is het natuurlijk zonde als niemand deze leest. Vraag daarom ook rond of je jouw artikelen op andere, bij voorkeur toonaangevende, websites mag plaatsen. Vergeet niet om in het artikel één of twee links naar jouw eigen website te plaatsen.

Ga ook zelf op zoek naar artikelen waar jouw onderneming in genoemd wordt. Zoek jouw eigen bedrijf op in Google en kijk wat er getoond wordt. Misschien wordt je wel genoemd op een aantal grote websites zonder dat je het wist. Vraag of ze in deze artikelen naar jouw website willen linken. Niet geschoten is tenslotte altijd mis!

Verdien waardevolle links

Wanneer je een echt goed artikel hebt geschreven kan het zomaar voorkomen dat je wordt benaderd door andere websites om jouw artikelen te plaatsen. Door regelmatig een blog op een toonaangevende website te plaatsen laat je zien dat je een expert bent in een bepaald vakgebied. Je wordt dus een autoriteit.

Linkbuilding en outreach zijn een lang en intensief proces. Autoriteit bouw je niet zomaar op en vereist ook constant aandacht. Met de juiste linkbuildingstrategie wordt je langzaam maar zeker een autoriteit in jouw vakgebied. Hulp nodig met jouw linkbuilding? Neem dan contact op met één van onze SEO specialisten en ontdek wat zij voor jou kunnen betekenen!

Voor alle informatie over hoe SEO jou kan helpen om een voorsprong te pakken in tijden van stilstand kan je hier de whitepaper downloaden.

 

Geschreven door Giovanni Goedhart

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_meta-targeting-update_
Meta targeting update
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_mediaontwikkelingen-september-2_
Mediaontwikkelingen september
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_brightonseo-2023-vijf-belangrijke-takeaways_ (1)
BrightonSEO 2023: vijf belangrijke takeaways
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag