SEO: leg de basis met goede techniek

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
5 juni 2020
Abovo Media - 20_838464-social-basis-460×415-rgb_seo

In slechts een paar weken tijd heeft het coronavirus de online wereld volledig op zijn kop gezet. Kleine aankopen verschuiven naar het online kanaal, grote aankopen worden massaal uitgesteld en relevante informatie is belangrijker dan ooit. Met de juiste SEO-aanpak speel jij handig in op de huidige ontwikkelingen en zorg jij dat jouw onderneming sterker uit de coronacrisis komt. Vandaag gaan we als het ware terug naar de basis en bekijken we welke technische kansen er voor jou liggen.

Wat is techniek binnen SEO?

Heb jij jouw techniek op orde? Dan staat er vaak al een goede basis voor jouw SEO. Deze techniek staat in vele gevallen ook aan de basis van een fijne gebruikerservaring. Denk bijvoorbeeld aan laadtijden, responsiviteit en een veilige omgeving.

Een goede techniek zorgt er niet alleen voor dat Google jouw website goed kan lezen, maar verbetert ook de klantervaring. Zorg er dus voor dat jouw pagina’s binnen een redelijke tijd geladen zijn en dat websitebezoekers via een interne link altijd op een relevante pagina terechtkomen.

Techniek tijdens de coronacrisis

Technische SEO zal sneller resultaat leveren dan bijvoorbeeld goede content. Hoewel je met technische SEO niet zozeer kan inspelen op de huidige ontwikkelingen en vragen omtrent het coronavirus, kan je deze tijd wel goed gebruiken om jouw website eens goed onder de loep te nemen. Benieuwd wat jij kan doen? In dit blog geven we een aantal tips waarmee je direct aan de slag kunt!

1.     Doe een uitgebreide technische check

Is de techniek achter jouw website eigenlijk nog wel up-to-date? Met een technische check kom je hier heel snel achter en zie je ook direct waar de pijnpunten liggen. Een handige tool waarmee je zelf een technische check kunt uitvoeren is bijvoorbeeld Screaming Frog. Met Screaming Frog kan je een uitdraai maken van jouw website en zie je direct welke pagina’s nog wat extra aandacht verdienen en welke werkzaamheden je nog uit moet voeren. Daarnaast kan je handmatig ook het één en ander nakijken. Check bijvoorbeeld of jouw XML-sitemap en robots.txt nog wel volledig en up-to-date zijn.

2.     Check alle HTTP status codes

Pagina’s met een 4xx of 5xx status code kunnen enorm schadelijk zijn voor jouw website. Deze status codes geven aan dat een pagina niet gevonden kan worden. Om dit te voorkomen moet je ervoor zorgen dat alle links op jouw website naar een relevante pagina doorverwijzen. Plaats waar nodig een 301-redirect naar een soortgelijke pagina om websitebezoekers vast te houden.

Als voorbeeld nemen wij een webshop. Wanneer een product uitverkocht is wil je niet dat mensen dit product nog bestellen. Om ervoor te zorgen dat mensen jouw website niet verlaten, kan je met een 301-redirect doorverwijzen naar een soortgelijk product. Je kan er ook voor kiezen om middels een gebruiksvriendelijke 404-pagina te laten weten dat het desbetreffende product (tijdelijk) uitverkocht is.

3.     Test eerder gefixte issues

Eerder gefixte issues kunnen altijd weer terugkeren. Om ervoor te zorgen dat eerdere werkzaamheden altijd van kracht blijven, kan je deze regelmatig even nalopen. Door een overzicht te maken van alle uitgevoerde werkzaamheden kan je deze altijd snel even opzoeken om te kijken of alles nog naar behoren werkt.

4.     Controleer de websitesnelheid

Laadtijden van jouw webpagina’s zijn een belangrijke factor voor Google. Hoe sneller jouw webpagina’s laden, hoe beter jouw organische resultaten zullen zijn. Korte laadtijden dragen namelijk bij aan een goede gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Met Google PageSpeed Insights zie je direct hoe jouw websitesnelheid scoort en wat je kan doen om de laadtijden nog verder te verkorten.

5.     Voer grote werkzaamheden nu door

Opereer jij in een branche waar het websiteverkeer is gedaald? Dan is nu misschien wel het beste moment om grote werkzaamheden door te voeren die eventueel een (tijdelijke) negatieve impact kunnen hebben op jouw website. Denk aan een migratie of aanpassingen in de URL-structuur. Met minder websitebezoekers zijn er ook minder mensen die het merken als er eventueel iets mis gaat of webpagina’s tijdelijk wat langzamer laden.

6.     Doe voorbereidend werk

Ben jij van plan om op korte termijn grote werkzaamheden door te voeren of bijvoorbeeld een nieuwe website live te zetten? Dan heb je nu voldoende tijd om de juiste voorbereidingen te treffen. Verzamel alle oude URL’s, stel migratielijsten op en denk na over zaken die je eventueel anders aan wil pakken. Door ervoor te zorgen dat alles tot in de puntjes voorbereid is, is de kans op eventuele issues nihil.

In de volgende en laatste blog zullen wij ons richten op websiteautoriteit en hoe jij deze kan verbeteren.

 

Geschreven door Giovanni Goedhart

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_meta-targeting-update_
Meta targeting update
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_mediaontwikkelingen-september-2_
Mediaontwikkelingen september
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_brightonseo-2023-vijf-belangrijke-takeaways_ (1)
BrightonSEO 2023: vijf belangrijke takeaways
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag