Onze collega's waren erbij. Hét SEO event in Brighton.

Blogs
Geschreven op: 25 mei 2022Bewerkt op: 22 april 2024

BrightonSEO is hét internationale event waar jaarlijks SEO specialisten van over de hele wereld bij elkaar komen. Waar vorig jaar het event nog online plaatsvond, was het dit jaar weer een fysieke bijeenkomst in de Britse badplaats Brighton. Tijdens dit tweedaagse event hebben de SEO specialisten van Abovo Maxlead hun kennis verder kunnen uitbreiden. In dit blog delen wij graag onze ervaringen en inzichten.

Abovo Media - tiktok vs instagram (4)

Dit jaar aan ons de eer om af te reizen naar Brighton om voor het eerst een SEO event bij te wonen. Met 5 zalen en meer dan 80 sprekers, is dit ook meteen één van de grootste search events ter wereld. Het tweedaagse programma stond vol met interessante lezingen die we het liefste allemaal bij woonden, maar helaas was dat niet mogelijk. Daarom bespreken we in deze blog de onderwerpen die aan bod kwamen bij de lezingen die wij bij woonden.

  • Nul-volume zoekwoorden
  • Gestructureerde content aanpak: topic clusters

Nul-volume zoekwoorden
Mark Williams-Cook nam ons mee in een interessant vraagstuk: “Waarom is het juist wél interessant om achter de ‘zero-volume keywords’ aan te gaan?” In ons vakgebied speelt zoekvolume een belangrijke rol. Hoe hoger het zoekvolume, hoe liever wij hier een mooie positie op willen scoren in de zoekmachine. 

Mark had het over het feit dat we hiermee eigenlijk enorme kansen laten liggen. Zo’n 15% procent van de dagelijkse zoekopdrachten is namelijk compleet nieuw. Daarbij komt nog dat 70 tot 80% van de zoekopdrachten plaatsvindt met ‘long-tail keywords’. Twee opvattingen en twee keer de ingrediënten voor een niet al te spectaculair zoekvolume. ‘Koop blauwe hardloopschoenen online’ is een voorbeeld van een long-tail zoekwoord. Toch heeft dit een zoekvolume van 0. Echter is de zoekintentie hetzelfde als wanneer we op ‘blauwe hardloopschoenen’ zoeken, idem voor andere volgordes van deze woorden waar dus wél zoekvolume op zit. 

Mark stelt dan ook dat de zoekintentie belangrijker is dan het zoekvolume en dat is voor hem de reden in te spelen op dit soort zoekwoorden. Zijn case was dan ook gericht op zero volume long tail keywords en hij ging er vol voor. Elke week maakte hij een nieuwe pagina voor een specifiek vraagstuk bij een bordspel. Over het gehele jaar behaalde hij met deze strategie bijna 19k klikken (en dat met nul-zoekvolume!). Hier bleef het niet bij, want dit aantal nam alleen maar toe. 

De learnings? Ook al komen we liever bij onze klanten aan met mooie zoekwoorden en veel volume waar we voor willen gaan, het is geen slecht idee om je focus te verbreden naar de lage zoekvolumes (of zelfs helemaal geen zoekvolume). Google is namelijk prima in staat de intentie van een zoekopdracht te begrijpen. Sluit het antwoord dat jij met jouw pagina hierop geeft daarbij aan? Dan kan dat voor verrassende resultaten zorgen (en het is meestal ook makkelijker om op te scoren).   

Gestructureerde content aanpak: topic clusters
Vandaag de dag worden mensen overspoeld met informatie op het internet. Er is volop keuze en alternatieven voor informatie is slechts één klik verwijderd. Als marketeer is het zaak waardevolle content te creëren voor de gehele customer journey. In praktijk betekent dat aansluiten bij de behoefte van de klant en waarde creëren. Dit doe je door specifiek te zijn en vooral kwaliteit te leveren en daarna bezoekers pas door te sluizen naar de pagina waar ze kunnen conversie kunnen uitvoeren. Dit vraagt om een gestructureerde aanpak: werken met topic clusters. Chima Mmeje deelde met ons haar ervaring met de topic clusters aanpak en de voordelen hiervan. 

Met de topic cluster aanpak zet je het hoofdonderwerp centraal, dit wordt ook wel een pillar page genoemd. Deze pagina is het meest relevant, omdat de bezoeker hierop een conversie kan uitvoeren. Echter is dit niet de pagina waarop de meeste mensen binnenkomen. Daarom trek je met gerelateerde pagina’s (het content cluster) de bezoeker naar de pillar page. Een gerelateerde pagina richt zich op een specifiek deelonderwerp ofwel zoekwoord. Al deze gerelateerde pagina’s samen vormen het topic cluster. Hieronder zie je de visuele weergave van een topic cluster. 

Middels de topic cluster aanpak kun je content op een doordachte manier op de website plaatsen. Deze gestructureerde aanpak zorgt voor specifieke content en is daardoor veel relevanter en waardevoller voor de lezer. De cluster content pagina’s zorgen ervoor dat de bezoekers uiteindelijk op de pillar page terechtkomen waarop ze conversie kunnen uitvoeren. Hoe meer de cluster content doorlinkt naar de pillar page (ofwel hoofdpagina), hoe meer de zoekmachine de website gaat zien als autoriteit op dat specifieke onderwerp. Dit zorgt ervoor dat de gerelateerde pagina’s ook weer hoger in Google kunnen scoren. 

Het toepassen van de cluster topic methode biedt vele voordelen, aldus Chima Mmeje. Zo kun je met een topic cluster: 

  • De interne linkstructuur van de website verbeteren;
  • Een autoriteit worden binnen een bepaalde niche;
  • Er zijn voor je bezoekers wanneer ze zoeken naar een gerelateerd zoekwoord;
  • Laten zien wat de connectie is tussen een gerelateerd subonderwerp;
  • Je lezers de weg wijzen door je content funnel;
  • De bounce rate reduceren en de verblijftijd op de website verhogen;
  • Conversies stimuleren via gratis bronnen en resultaat gebaseerde inhoud;
  • Content gaps eenvoudig uitsluiten;
  • Je kansen hergebruiken. 

Een belangrijke learning die Chima Mmeje ons meegaf is dat je het beste kunt starten met het creëren van gerelateerde pagina’s en eindigen met de pillar page. Het is belangrijk om het onderwerp goed af te bakenen en dan vanuit de gerelateerde pagina’s toe te werken naar de pillar page. Op deze wijze krijg je een goed doordachte content cluster die op de juiste manier samenhangt. Wanneer je vanuit het onderwerp werkt is het vaak een valkuil dat je afwijkt van het oorspronkelijke doel. Hierdoor kan het zijn dat er ook irrelevante pagina’s ontstaan, waardoor het topic cluster afzwakt en de pagina’s onderling niet meer op een logische manier worden gelinkt. Dit is niet alleen nadelig voor de bezoeker, maar ook voor Google.

Meer weten over de besproken onderwerpen?
Ben je enthousiast geworden tijdens het lezen van deze blog? En zou je graag meer willen weten over de toepasbaarheid van deze informatie op jouw eigen website? Neem dan contact op met de specialisten van Abovo Maxlead voor verdere informatie.

Zelf je kennis ook verbreden? Volg een training op maat bij ons!

Wil je jouw kennis of die van jouw medewerker(s) ook verbeteren? Bij Abovo Maxlead bieden we trainingen op maat over onze online discipline SEO. Natuurlijk is het ook mogelijk om een training te volgen over andere online disciplines. We kunnen trainingen op maat samenstellen op alle niveaus: voor een hele dag tot een aantal uren, voor een team of voor een-op-een. 

 

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - ek-voetbal-en-het-nederlands-elftal
Waar is dat Oranjegevoel?!
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Afbeelding1
De impact van SGE en headless CMS’en
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag