Mediaontwikkelingen juni
Het nieuws in juni werd gedomineerd door Black Lives Matter. De internationale beweging die ontstaan is in de Verenigde Staten als reactie op politiegeweld tegen Afro-Amerikanen, domineerde zowel de internationale als nationale media. Hierbij zien we dat steeds meer mediaexploitanten en adverteerders actief een rol gaan spelen in de maatschappelijke discussie.
Nieuw: Facebook shops
Mede door de huidige pandemie probeert Facebook de afgelopen periode bedrijven continu te helpen met het staande houden van hun business. Zo ook middels het introduceren van Facebook shops. Een Facebook shop is bedoeld voor, met name, lokale ondernemers zodat zij gemakkelijk een eigen webshop kunnen inrichten. Het maken van een goede webshop is vaak een tijd- en geldrovende onderneming en Facebook hoopt op deze manier de drempel wat lager te maken. Bovendien is de shop direct geïntegreerd in het platform waardoor het verspreiden van de producten wat makkelijker verloopt dan normaal. Het grote voordeel van Facebook t.o.v. bijvoorbeeld bol.com en Amazon is het feit dat ze beschikken over grote hoeveelheden data van individuele personen.
Mediabedrijven NL doen poging advertentiemacht Google & Facebook te breken
Uit de Digital Ad Spend Study van afgelopen jaar blijkt dat 70% van de Nederlandse reclamebudgetten naar Facebook & Google gaan. De grote Nederlandse mediabedrijven DPG, Mediahuis, RTL & Talpa willen nu samen weer een vuist maken tegen deze dominante positie van Facebook en Google door de huidige samenwerking in NLProfiel te evalueren. Het samenwerkingsverband tussen de Nederlandse bedrijven in de vorm van NLProfiel bestaat deze zomer alweer twee jaar, maar door o.a. onderlinge concurrentie en verschillen in technologie is de samenwerking nooit helemaal van de grond gekomen. Door de huidige fusering van DPG & Sanoma en noodzaak voor andere technologie (omdat profielen o.b.v. cookies geen levensvatbare techniek meer zal zijn) zal een vernieuwde goede samenwerking en herstart noodzakelijk zijn.
Nieuw in metrostations: DOOH-surround sound
CS Digital Media voegt vanaf medio juli een nieuwe mogelijkheid toe aan haar assortiment in de ondergrondse metrostations van Amsterdam. Er kunnen campagnes opgezet worden waarmee de reiziger zowel visueel als auditief bereikt kan worden. Deze nieuwe feature is mogelijk op de vijf ondergrondse stations: Amsterdam CS, Nieuwmarkt, Waterlooplein, Weesperplein en Wibautstraat. De interne geluidsinstallatie is exclusief voor CS Digitale Media beschikbaar voor commerciële inzet.
Lees meer van deze updates in de mediaontwikkelingen van juni. Vul je gegevens in en ontvang het PDF-bestand per mail.
Maandelijks op de hoogte gehouden worden van de ontwikkelingen in de media? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.
Dit formulier is verlopen.
Graag verwijzen wij u naar het contactformulier