Marktleiderschap, gelukkig komt er een eind aan…

Blogs
Abovo
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 5 januari 2016Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - leadership

Iedere branche heeft ze, van monopoly tot verdringingsmarkt, er is altijd een marktleider. Hoe die marktleider zich gedraagt hangt af van verschillende factoren, waaronder de ‘gunfactor’.

Ook binnen de mediabranche kennen we marktleiders, sterker nog, de afgelopen jaren hebben we verschillenden zien komen en gaan. Soms met een glimlach en soms met een tevreden gevoel zien we ze opklimmen, of juist afzakken in de rangorde.

Voor een media-exploitant is marktleiderschap belangrijk, adverteerders willen zich immers aansluiten bij winnaars en meeliften op de roze golf van onoverwinnelijke mediakanalen. Helaas brengt voor enkele exploitanten het marktleiderschap ook een soort van arrogantie mee. Binnen ieder mediumtype hebben we dit de afgelopen jaren wel zien gebeuren, of het nou tijdschriften of radio, dagbladen of TV is. En juist op dat moment verspeelt de marktleider meestal zijn ‘gunfactor’…

Juist in de mediawereld, waar gelukkig nog niet alles te berekenen is maar ‘het subjectieve’ nog steeds een grote rol speelt, is de marktleider bij uitstek degene waar je je tegen af kunt zetten. Omdat er vooral in de vorm van mediastrategieën altijd meerdere wegen naar Rome leiden, kan de marktleider bijna altijd gepasseerd worden. Sterker nog, een goede mediastrateeg zal de uitdaging van het uitsluiten van de nummer 1 maar moeilijk kunnen weerstaan.

Mocht u nu ook getriggerd zijn om het binnen uw branche eens helemaal anders te doen, om gebruik te maken van de gunfactor of juist zelf deze te gaan verwerven, belt u dan eens met Abovo. Hoewel media inzet nooit het doel is, maar slechts een middel, zijn wij als geen ander thuis in de mediawereld en weten we welke wegen naar Rome leiden.

Niels Bruinsma
Strategisch directeur

https://twitter.com/niels_bruinsma 

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - medium-shot-woman-reading
Retail media onder de loep
Blog
Abovo
Abovo
Abovo Media - Daan-Vrijsen2_1600 (1)
Tijdloze marketingprincipes in snel veranderende wereld
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Brighton SEO oktober
Brighton SEO oktober 2024: Onze take-aways
Blog
Abovo
Abovo
Abovo Media - 1726044604126-.jpg
Van scherm tot speaker: hoe de sportzomer 2024 onze tv’s en radio’s overnam
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - pexels-googledeepmind-18069696-vierkant
Het Google algoritme lek: wat we tot nu toe weten
Blog
Dave
Dave
Abovo Media - ek-voetbal-en-het-nederlands-elftal
Waar is dat Oranjegevoel?!
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Afbeelding1
De impact van SGE en headless CMS’en
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag