Waarom is content op basis van E.E.A.T. zo belangrijk voor Google?

Blogs
Geschreven op: 30 juni 2023Bewerkt op: 11 januari 2024

Vandaag de dag is het vinden van betrouwbare informatie crucialer dan ooit tevoren. Het is geen geheim dat het internet ook gevuld is met misleidende, onnauwkeurige en in sommige gevallen zelfs schadelijke inhoud. Om de kwaliteit en geloofwaardigheid van webpagina’s te beoordelen is in 2014 Google E.A.T. in het leven geroepen. Sinds december 2022 is daar een extra ‘E’ aan toegevoegd en E.E.A.T. van gemaakt. In deze blog vertellen we meer over wat het principe E.E.A.T precies inhoudt én natuurlijk wat dit voor jou en je websitebezoekers betekent. 

Abovo Media - Is jouw content al E.E.A.T.-proof  3600×1545 (1)

Wat is Google E.E.A.T. precies?

E.E.A.T. is een belangrijk concept dat Google hanteert bij het beoordelen van de kwaliteit van content op websites. Het omvat de vier pijlers: ervaring, expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (ofwel trustworthiness). Daarbij is de laatste pijler één van de belangrijkste binnen het E.E.A.T. concept.

Ervaring

Wanneer je content schrijft over een bepaalde dienst of product is het belangrijk dat je daar als auteur zelf ervaring mee hebt. Het hebben van een rijke ervaring komt ten goede van de Page Quality rating. Je hebt natuurlijk meer vertrouwen in iemand die echt gebruik heeft gemaakt van een dienst of product, dan iemand die wel reviewt maar er verder nooit mee in aanraking is geweest. 

  • Schrijf content over uitsluitend eigen ervaringen.
  • Werf eerlijke recensies, koop ze niet in.

Expertise

Wanneer je content schrijft is het belangrijk dat je alleen schrijft over producten en diensten die gerelateerd zijn aan jouw branche. Je wilt bijvoorbeeld geen bouwkundig advies krijgen van een marketingbureau. Daarom is het belangrijk dat bezoekers van je website kunnen zien dat je een expert bent in je vakgebied. Dit kun je op diverse manieren doen: 

  • Onderschrijf het artikel met de naam van de auteur
  • Verwijs door naar een auteurspagina waarop de expertise is beschreven
  • Voeg de Author markup toe, zodat Google de auteur van het artikel kan herkennen
  • Laat de content controleren op feiten door een expert, en vermeld dat het artikel gefactcheckt is door expert X.

Autoriteit

Het hebben van ervaring en expertise is belangrijk, maar nog niet voldoende. Het is ook belangrijk dat je kunt aantonen dat je een autoriteit bent in je vakgebied. Dit doe je door onder andere: 

  • Linkjes naar je website
  • Online mentions van je bedrijf, dienst of product op andere websites
  • Aanbevelingen van experts
  • Reviews op je website of in je Google bedrijfsprofiel
  • Vermeldingen op online forums

Betrouwbaarheid

Tot slot de betrouwbaarheid. Dit is de belangrijkste pijler binnen het E.E.A.T. concept. Als je geen betrouwbare content schrijft, dan zal niemand de content serieus nemen. Bij betrouwbaarheid gaat het niet alleen om accurate informatie, maar ook om de eerlijkheid en veiligheid. Denk bij een webshop aan een veilig betaalsysteem en betrouwbare klantenservice, die goed bereikbaar is. Daarnaast is het belangrijk dat reviews eerlijk geschreven zijn, omdat deze bedoeld zijn om anderen te helpen. 

Het vertrouwen kun je op diverse manieren opbouwen, denk aan: 

  • Zorg voor een duidelijke en geloofwaardige contactpagina.
  • Maak autoriteit pagina’s aan, waarbij je de achtergrond van de experts uitlicht. 
  • Ondersteun indien mogelijk je content met wetenschappelijke artikelen
  • Bij een webshop moet het retourbeleid duidelijk terug te vinden zijn, deze pagina mag niet op noindex staan.
  • Zorg dat advertenties de content op je website niet verstoren
  • Externe links waarmee je kan linken naar betrouwbare websites, bijvoorbeeld in de vorm van gebruikte bronnen of onderzoeken, ondersteunen de betrouwbaarheid van jouw website en content.

 

Kortom: om je content volgens het E.E.A.T. principe te optimaliseren is het belangrijk dat je ervaring kunt tonen, expertise demonstreert, autoriteit verwerft en betrouwbaarheid opbouwt. Door rekening te houden met de vier pijlers kun je de kwaliteit van je website verhogen en de relevantie voor de zoekopdrachten vergroten. 

Het belang van Your Money or Your Life (YMYL) content

Volgens de Search Quality Evaluator Guidelines hecht Google veel belang aan Your Money or Your Life (YMYL) websites. Deze websites behandelen onderwerpen die aanzienlijke invloed kunnen hebben op iemands geluk, gezondheid, financiële stabiliteit of veiligheid. Google streeft ernaar om gebruikers betrouwbare en nauwkeurige informatie te bieden, vooral als het gaat om zulke belangrijke onderwerpen. Daarom zoekt Google naar websites die een goed en duidelijk antwoord kunnen geven en tegelijkertijd een hoge mate van betrouwbaarheid hebben.

Hoewel Google E.E.A.T. met name van toepassing is op YMYL-websites, profiteren ook websites buiten deze categorieën ervan. Het streven naar een betrouwbare website met een hoog niveau van expertise en autoriteit zou altijd het doel moeten zijn. Het verschil is echter dat websites die onder YMYL vallen, moeten voldoen aan strengere E-A-T-normen om hoog te kunnen ranken.

Voorbeelden van slechte E.E.A.T.

Nu we meer weten over wat E.E.A.T. inhoudt en waarom het zo belangrijk is voor Google vraag jij je misschien al af, “máár wat is is dan eigenlijk slechte E.E.A.T.?”. Hier geven we enkele voorbeelden voor zodat je een beeld krijgt hoe Google het liever niet ziet.

  • Experience: review over een nagelstudio geschreven door iemand die daar nooit geweest is.
  • Expertise: een artikel over schaken, geschreven door iemand die dat nog nooit heeft gedaan.
  • Autoriteit: het downloaden van een belastingformulier op een medische website.
  • Trustworthiness (betrouwbaarheid): webshop waarbij je moeilijk contact kunt opnemen / geen klantenservice. 

Hoe controleert Google E.E.A.T.?

Google heeft externe medewerkers die ook wel Search Quality Raters worden genoemd. Zij helpen bij het beoordelen van de zoekresultaten in Google. Ze letten bij het beoordelen van de resultaten op de volledigheid en actualiteit van het zoekresultaat. Maar dat niet alleen, ook kijken ze of het zoekresultaat voldoet aan de behoeften van de gebruiker. De feedback van deze zogeheten Search Quality Raters draagt bij aan het verbeteren van de kwaliteit van de zoekresultaten en het optimaliseren van de zoekervaring voor gebruikers. 

Benut E.E.A.T. kansen met Abovo Media

We hopen je hiermee weer voldoende te hebben geïnformeerd over de ontwikkelingen die er spelen in het SEO landschap. Nu je meer inzicht hebt in E.E.A.T. én wat dat voor gevolgen heeft voor content zijn er weer genoeg kansen die jij kunt benutten met de benoemde handvatten. Liever jouw SEO werkzaamheden uitbesteden? Dan ben je bij Abovo Media aan het juiste adres!

 

Bronnen

Search Quality Rater Guidelines: An Overview 

Our latest update to the quality rater guidelines: E-A-T gets an extra E for Experience. 

 

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag