Hoe communiceer je met generatie Z?

Blogs
Abovo
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 7 mei 2020Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - 20_838464-generation-z-460×415-rgb_v1

In dit tweede deel van jongerenmarketing richten wij ons op generatie Z. Tijdens het Youth Marketing Creativity Lab event heeft Joeri van den Bergh van InSites Consulting de elementen uiteengezet die van belang zijn om deze groep te bereiken en te beraken.

Wie is Generation Z ?

Dit is de generatie tot 23 jaar en zijn opgegroeid met fake news, #metoo en de klimaatsverandering. En waar staat de ‘’Z’’ voor? De ‘’Z’’ staat voor ‘’Zoomer’, de tegenhanger van (Baby) ‘’Boomer’’. Deze generatie weet goed om te gaan met technologie en sociale media, waardoor ze ook wel de ‘’i-generatie’’ worden genoemd.

Wat kenmerkt Generation Z?

Ze voelen zich altijd druk, dit in tegenstelling tot Gen X. Bijna 70% gebruikt een 2de device tijdens het TV kijken en meer dan de helft is bereidt premium te betalen voor exclusiviteit. Ruim 50% wil graag iets nieuws uitproberen en bijna 45% kijkt uit naar trend producten. Ze vinden dat merken innovatiever moeten zijn dan de concurrentie en hechten minder waarde aan handgemaakte producten. Dit is wel belangrijk voor de babyboomer.

Ignore of Ignite

Welke elementen zijn van belang om deze generatie te bereiken?

  • Personalize. Het personaliseren van je merk. Leuke voorbeelden zijn Nutella (pot met je naam erop), Nike ID (je eigen sneaker ontwerpen) en Côte D’or. Joeri noemt dit hyper adaptive. Een stap verder: AirBnB biedt afkomst reizen aan. Op basis van je afkomst wordt een route uitgestippeld naar de landen van je afkomst. Personalisatie brengt je dichtbij.
  • Addvize. Er is een keuze overload die Joeri gekscherend ‘’kiespijn’’’ noemt. 54% staakt het kopen op een website met teveel keuze en te weinig begeleiding. 68% wenst eerlijke en persoonlijke advies en pro-actieve product aanbevelingen. Voeg (add) dus iets toe door een helpende hand te bieden. Bij Hy-Vee kun je op basis van je gezondheid een recept shopping advies krijgen. En Black Tomato biedt educatieve reizen aan met zakelijke, creatieve of wellness interesse gebieden. Supertof!
  • Evangelize. Betekenis geven is succes. Merken die een standpunt innemen worden meer gewaardeerd. HSBC Bank heeft een campagne gevoerd om NEE! te zeggen tegen opdringerige mannen in Brazilië. Het is wel van groot belang om bij je roots te blijven. Dat doet Corendon erg goed door een ‘’zon, zee, strand’’ gevoel door te voeren in alles wat ze doen.
  • Humanize. Het menselijk maken van een merk. Neem bijvoorbeeld het Michelin mannetje. Uit onderzoek blijkt dat er 2 personen zijn die vertrouwen wekken. Iemand als ‘’jezelf’’ en een ‘’academicus’’.
  • Fetishize. Maak je merk exclusief, speciaal en innovatief. Banksi is hier een mooi voorbeeld van. Het schilderij van Banksi is na de bekende versnippering voor meer geld verkocht. Retail-tainment is een concept waarbij zowel vertrouwen en ervaring geboden wordt. De Canada Goose winkel is een mooi voorbeeld. Hier kun je kleding uitproberen in een koelcel. Cool!

Na afloop was er de mogelijkheid om jonge studenten te interviews. Main takeouts hier waren: blijf bij je roots en ga niet proberen de taal van de jongeren te spreken. Ze vinden je vanzelf wel als je authentiek bent. Dat zijn zij immers ook. Biedt dus kwalitatieve en relevante content en blijf ver van teveel ‘’name dropping’’. Ze zijn slim genoeg om je merk te herkennen.

Dus wees innovatief, authentiek, communiceer visueel en to-the-point en wees relevant om deze doelgroep voor je te winnen.

Overige Blogs & Insights

Kennis
''''
De toekomst van vindbaarheid: Social Search
Blog
Carine
Carine Zwarthoed
Yasmin
Yasmin Polatci
Abovo Media - afbeelding brighton 1.1
BrightonSEO april 2025: onze belangrijkste take-aways
Blog
Carine
Carine Zwarthoed
Yasmin
Yasmin Polatci
Abovo Media - vierkant blog
De ‘opposites attract’ methode voor Total Video
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - kopie vierkant
Media van 2022 tot en met 2024
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - DALL·E 2024-12-03 15.04.53 – A clean and simple photograph-style image representing Answer Engine Optimization (AEO). It features a search bar in the center on a minimalist white
Wat is Answer Engine Optimization (AEO)?
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - medium-shot-woman-reading
Retail media onder de loep
Blog
Abovo
Abovo
Abovo Media - Daan-Vrijsen2_1600 (1)
Tijdloze marketingprincipes in snel veranderende wereld
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Brighton SEO oktober
Brighton SEO oktober 2024: Onze take-aways
Blog
Abovo
Abovo
Abovo Media - 1726044604126-.jpg
Van scherm tot speaker: hoe de sportzomer 2024 onze tv’s en radio’s overnam
Blog
Rob
Rob
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag