Het geheime wapen van een succesvolle campagne
Hoe vaak pak jij je telefoon uit je zak om even door je Insta feed te scrollen? Volgens de laatste cijfers zitten we gemiddeld 2.5 uur per dag op social media. Maar wanneer stoppen we eigenlijk met scrollen door onze feed? Als we een grappig TikTok filmpje zien? Als we een leuk vakantiekiekje van onze vrienden zien? Als Taylor Swift een nieuw album dropt? Ja, ja en JA! Maar stoppen met scrollen voor een advertentie? Nou dan moet ie wel heel erg goed zijn…
Het succes van je advertentie valt of staat met de content en in hoeverre het mensen kan raken. Wist jij dat de gemiddelde persoon per dag wordt blootgesteld aan 4.000 – 10.000 advertenties?! Het lijkt onwaarschijnlijk maar als je erover nadenkt is elke andere post op je social feed een advertentie. Als je geen adblocker gebruikt zie je op elke website tientallen banners en pop-ups. En dan heb ik het nog niet eens over OOH of TV reclames. Mijn punt is – het stapelt allemaal erg snel op.
Adverteren op social media is met weinig andere kanalen te vergelijken. Je concurreert hier namelijk niet alleen met andere merken, maar met iedereen die jouw doelgroep volgt. Een instagram feed is zo ontzettend persoonlijk. Jouw doelgroep kiest wie ze volgen en wie ze op hun feed willen zien. Heb jij een advertentie die niet interessant genoeg is? Dan scrollen ze door, en is het alsof jij nooit hebt bestaan voor ze. Zo hard kan het zijn. Social advertising is adverteren op het hoogste niveau. De Champions League van advertising. Als je wilt dat jouw advertentie een waardevolle impact maakt en opvalt, zul je creativiteit en content op de eerste plaats moeten zetten.
Als social media marketeer wil ik dus dat jij stopt met scrollen op je feed. Maar daar blijft het niet bij. Ik vertegenwoordig een merk, een bedrijf dat iets verkoopt. Ik wil daarom dat mijn advertentie je raakt. Of de advertenties nou op een TikTok of Instagram feed verschijnen. Ik vind het leuk om mensen iets te laten voelen. Het leuke aan mensen iets laten voelen, is dat het een actie vereist. De creativiteit van filmmakers, auteurs, artiesten verschilt niet zo heel veel met de creativiteit van content creators in het marketingvak. Net als met een goed boek, een spannende film of ontroerende muziek, kan een advertentie je ook ergens mee naartoe nemen waar je nog nooit bent geweest. Het kan je iets laten voelen. En het leuke een goede advertentie is dat het je aanzet tot een actie. Dat is uniek. De blockbusters van dit jaar waren zonder enige twijfel Barbie en Oppenheimer, maar als we die films eenmaal hebben gezien, doen we er dan nog iets mee? Er staat in ieder geval geen concrete actie tegenover. Een advertentie daarentegen biedt je een keuze. Ze zijn onlosmakelijk verbonden met een product, een dienst, of een ervaring in de echte wereld. Ze hebben een tastbare haak in ons echte leven. Een auto, een bankrekening, nieuwe schoenen, een verzekeringspolis, noem het maar op. Eigenlijk alles wat je zou kunnen bezitten. En als je het eenmaal bezit? Dan is het hopelijk een blijvende herinnering aan die ene advertentie die je ooit iets heeft laten voelen.