Het belang van een pixelplan

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
25 november 2019
Abovo Media - afbeelding-pixelplan

Het meetbaar maken van je campagne inspanningen, zorgt ervoor dat je als adverteerder precies weet waar je aan toe bent. Specialisten zitten aan de knoppen en zorgen ervoor dat campagnes zo optimaal mogelijk draaien. Hoe doen zij dit en welke tools gebruiken zij hiervoor? Een van de elementen is de pixel. Wat is dit precies en hoe werkt dit nu? Tim Dijkman, Social Media manager legt het uit.

De pixel

Een pixel is een klein stukje HTML code dat je op een website kunt implementeren. Elke keer wanneer iemand een website pagina laadt, wordt deze code geladen en wordt er een seintje verstuurd naar het platform waar die pixel voor is bestemd.

Neem als voorbeeld de Facebook pixel. De Facebook pixel houdt bij welke Facebook profielen er op jouw website komen en wat ze daar precies doen. Door middel van conversie-pixels ziet de Facebook pixel niet alleen dat er een persoon op je website is geweest maar ook wat die persoon voor acties heeft uitgevoerd. Denk bijvoorbeeld aan het verzenden van een contactformulier of het doen van een aankoop in jouw webshop.

Deze data wordt vervolgens teruggestuurd naar Facebook waardoor zij bepaalde campagneresultaten kunnen meten. Draai jij bijvoorbeeld een campagne en een persoon klikt via jouw advertentie door naar jouw website en koopt vervolgens een product, dan weet Facebook dat deze conversie is veroorzaakt door de campagne. Zo meet je de effectiviteit van de advertenties die je op dat moment voert. Hier zitten uiteraard een aantal haken en ogen aan. Een daarvan is bijvoorbeeld de noodzaak dat deze persoon wel jouw cookie-verklaring heeft geaccepteerd op jouw website. Anders wordt deze data niet teruggestuurd naar Facebook en kunnen zij de conversie niet terugkoppelen naar jouw campagnes.

De voordelen

Naast dat je inzicht krijgt in hoeveel impact jouw advertenties hebben op bijvoorbeeld online aankopen, doet de pixel nog veel meer. Omdat de pixel weet welke Facebook profielen er op jouw website zijn geweest, weet Facebook ook wat de meest overeenkomende karakteristieken zijn van deze groep mensen. Stel je hebt een kleding webshop en veel mensen die in jouw webshop kopen hebben een gezamenlijke interesse voor voetbal, dan weet Facebook dat. Door al deze data kan Facebook binnen jouw campagne automatiseren dat mensen jouw advertentie te zien krijgen die de hoogste kans maken op converteren. Dit biedt jou de kans om steeds meer resultaat te halen uit het budget dat je besteedt op Facebook campagnes.

De Facebook pixel geeft jou ook de mogelijkheid om verschillende statistieken te analyseren. Dit is redelijk vergelijkbaar met Google Analytics maar het verschil zit hem in het feit dat Facebook people-based is en Google device-based. Oftewel, Facebook kan resultaat linken aan mensen en Google aan apparaten (zoals een smartphone).

Merk je bijvoorbeeld dat ontzettend veel mensen artikelen in hun winkelwagentje doen maar dat er maar een zeer klein aantal daadwerkelijke converteert? Dan kan het zijn dat jouw website bepaalde blokkades opwerpt in het bestelproces waardoor mensen sneller afhaken dan nodig is. Dit zijn inzichten waar je als webshop eigenaar ontzettend veel mee kunt.

Omdat de Facebook pixel weet wie er op jouw website terecht komt, kan Facebook ook kijken of er personen op Facebook zitten die daar wellicht op lijken. Dit soort doelgroepen worden “lookalikes” genoemd. Naast dat je dus een advertentie kunt serveren aan mensen die al op jouw website zijn geweest, kan je ook een advertentie serveren aan mensen die daar op lijken. Dit biedt websites de mogelijkheid om op te schalen naar mensen die bijvoorbeeld nog niet van jouw bestaan of jouw specifieke actie af wisten.

Al met al biedt de Facebook pixel jou de mogelijkheid om jouw Facebook advertenties een stuk relevanter en effectiever te maken dan voorheen. Je hoeft werkelijk geen aannamen meer te doen en kan volledig vertrouwen op data gestuurde marketing campagnes.

Hoe zit het met de AVG/Privacy wetgeving?

Gelukkig is het gebruik van de Facebook pixel volledig in lijn met wat de AVG van ons verlangt. Het is echter wel noodzakelijk dat jouw cookie-verklaring helemaal up-to-date is. Een bezoeker van jouw website moet expliciet op de hoogte worden gesteld van het feit dat er pixels op jouw website staan geïnstalleerd die worden gebruikt voor marketing doeleinden. Daarnaast is het nodig dat de website gebruiker ziet dat er een pixel van bijvoorbeeld Facebook actief is na het accepteren van de verklaring. Als laatst moet de gebruiker ook de mogelijkheid hebben om alleen marketing gerelateerde pixels op de website uit te kunnen zetten. Op deze manier kan de gebruiker precies zelf bepalen welke mate van privacy hij of zij wenst te hebben. Als dit allemaal is ingeregeld, ben je good-to-go!

Da’s nog niet alles

Met de juiste implementatie van verschillende pixels (niet per definitie alleen Facebook) is het mogelijk om ontzettend waardevolle inzichten op te doen en jouw online initiatieven extra kracht bij te zetten. Er is nog veel meer mogelijk met een pixel dan in dit artikel beschreven is maar in essentie is dit waar het om draait.

Tim Dijkman, Social Media manager

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_meta-targeting-update_
Meta targeting update
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_mediaontwikkelingen-september-2_
Mediaontwikkelingen september
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_brightonseo-2023-vijf-belangrijke-takeaways_ (1)
BrightonSEO 2023: vijf belangrijke takeaways
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag