Gamification, AI en voice ontwikkelingen in retail

Blogs
Abovo Media
Abovo Media
17 september 2018
Abovo Media - retail-en-brands-festival

Vorige week heb ik het Retail & Brands festival bezocht in Utrecht. Van integratie van AI in winkelformules tot gebruik van gamification en de Google Assistent. De innovaties in retail volgen elkaar in rap tempo op. Een aantal inzichten van de dag.

Google Assistant – Help me getting things done
Karlijn Pels nam ons mee in de wereld van de veeleisende consument. Dit vertaalt zich in forse stijgingen in de zoekopdrachten: in de buurt, beste en dezelfde dag bezorgd.  Google voorspelt dat men in 2020 gemiddeld 26 connected devices tot zijn beschikking heeft. De hedendaagse mens schreeuwt om hulp: ’Help me getting things done’. Daar is Google natuurlijk al een tijd mee bezig en leeft nu volgens de AI-first richtlijn. Gedreven door kunstmatige intelligentie en Deep Machine Learning hebben zij de Google Assistent in het leven geroepen. Maar hoe kun je als merk aanwezig zijn binnen deze assistent-gedreven wereld?

  • Google Lens biedt kansen voor retail
    Google Lens biedt veel kansen voor retail. Richt de camera van je smartphone op de sneakers van een collega en Google Assistant herkent het object. Vervolgens kun je een aankoop doen. Een mooie samenwerking tussen Google Lens en Google Assistant.
  • Actions on Google  – Nieuw communicatiekanaal
    Een leuk voorbeeld hiervan is Talk To Nike. De Nike coach helpt je met het vinden van de juiste gear en geeft je advies. Maar ook mooie Nederlandse merken als Albert Heijn, Buienradar en Bol.com hebben al een Assistant. Als merk kun je dus je eigen assistent ontwikkelen.

Christine le Duc – Weg met het taboe
Er hangt altijd een taboe sfeer rondom erotiek. Dat ervaart Audrey van Ham van Christine le Duc ook aan den lijve. Leuk weetje, de naam ‘Le Duc’ is afgeleid van de naam van de vrouw van de oprichter, Christine Hartog. Begonnen in 1968 op de Amsterdamse Wallen, is Christine le Duc uitgegroeid tot een waar imperium. Met de missie ‘Live Your Fantasy’ richt Christine le Duc zich op studenten, ouders en gevorderden. Het gaat om de beleving, zowel in de winkel als online. De winkel vervult een zeer belangrijke zintuiglijke functie. Winkelpersoneel is hier ook op getraind. Daarnaast is de Le Duc Academy opgericht en zijn ze aanwezig op events met workshops en boots. Christine le Duc heeft een uitdagende omni-channel strategie waar ze alle acties koppelen aan kennis met data als basis. Audrey sloot af met de inspirerende woorden “Do it with passion’’. Helemaal mee eens.

Level up je business met gamification
Het gamification bedrijf BrandNewGame heeft een paar mooie voorbeelden gegeven van hoe gamification, het toevoegen van game elementen aan de werkelijkheid, waarde kan toevoegen aan de ontwikkeling van personeel.

  • Met de Footlocker card game Talent Hold ’em kun je je eigen talenten ontdekken. Maar je kunt hier ook je collega’s inzetten om onbewuste talenten boven water te krijgen. Deze talenten kun je gebruiken in  verkoopgesprekken. Zij werken hierin vanuit het principe: bedenken > maken > verkopen > verbeteren > feedback krijgen > level up.
  • Vodafone heeft de SpeedBack game ontwikkeld. Met behulp van deze game kunnen storemanagers elkaar feedback geven tijdens verkoopgesprekken. Met badges en game elementen worden collega’s gestimuleerd om feedback te geven en te ontvangen. Na de fusie met Ziggo is deze game ingezet voor trainingsdoeleinden met als doel om de productkennis en on-boarding te verbeteren. Kortom, spelen is leren.

Retail innovaties in Londen en New York
In de sessie met Nowmads gaan wij op reis naar Londen en New York waar een aantal retail innovaties de revue zijn gepasseerd.

  • De KITE eyebar in Londen is geïnspireerd op de Noodle bar. Na een hightech oogtest word je gekoppeld aan een consultant met een fashion achtergrond. Deze super persoonlijke benadering resulteert in je eigen montuur en is binnen 1 ½ uur klaar. Ook is gedacht aan het interieur. Met magneet snap-on shelves kan de winkel snel worden omgebouwd.
  • In de FORD Hub in New York is geen auto te zien, maar geeft Ford je een kijkje in het transport van de toekomst. Hiermee laat Ford zijn betrokkenheid zien door in dialoog te gaan. Ook gamification maakt deel uit van deze concept store.
  • In de SONOS brand store is nagedacht over ervaring van geluid in optima forma. Diverse ruimtes, waaronder de community room, zijn helemaal ingericht om die geluidservaring te geven die past bij de omgeving.
  • In de NIKE Flagship store wisselt het thema voortdurend. In de artist customization studio kun je je Nike producten helemaal naar je eigen smaak customizen.

Royal Auping – Zeker niet slaapverwekkend!
Royal Auping is al vanaf 1888 actief en inmiddels uitgegroeid naar een organisatie met franchise, stores, B2B, export en online activiteiten. Auping zit in de markt van bedden, matrassen en smart tech en is continue bezig met het ontwikkelen van vernieuwende slaapproducten. Bij Auping gaan de ontwikkelingen snel. Zij hebben zich de afgelopen jaren van productgerichte organisatie ontwikkeld naar een klantgerichte orgisatie. Zo houden zij zich ook bezig met het recyclen van bedden en hebben zij partnerships met verschillende partijen waaronder het dames hockeyteam.  Ook op technologisch vlak zit Auping niet stil. Auping investeert in slaaprobots en bedden die met een app te bedienen zijn. Grote uitdaging zijn de smartphones die naar bed worden meegenomen. Men heeft hierdoor minder aandacht voor elkaar. Terwijl de mens juist behoefte heeft aan connectie. Dit komt dan ook terug in de huidige campagne van Auping. Thema’s als liefde, vriendschap en familie staan centraal en wordt breed uitgezet in de media met TV, outdoor, bioscoop, PR, magazines en een online campagne.

Retail en Media
De ontwikkelingen in retail gaan heel snel. Technologische ontwikkelingen worden ingevoerd op veel verschillende vlakken. De digitalisering biedt kansen om klanten op een andere manier te bedienen. In campagnes zie je dit ook terug. Gestuurd vanuit nieuwe innovaties, AI, gamification en voice worden de eerste stappen gezet in andere vormen van klantbediening. Vanuit media kan de boodschap dan ook steeds gerichter gebracht worden. Data, analyse en technologie gaan een steeds grotere rol spelen. Dat betekent kansen om met een creatievere blik te kijken naar je communicatie. Wat vertel je aan wie? De combinatie van data, technologie en creativiteit gaan steeds meer hand in hand. Wij blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.

Michael Luttik, Strateeg

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_meta-targeting-update_
Meta targeting update
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_mediaontwikkelingen-september-2_
Mediaontwikkelingen september
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_brightonseo-2023-vijf-belangrijke-takeaways_ (1)
BrightonSEO 2023: vijf belangrijke takeaways
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag