Van folder naar online. Maar hoe?
Kun je winkelbezoeken verhogen met behulp van social
In een wereld waar het steeds lastiger wordt om een reclamefolder effectief in te zetten zoekt men hard naar een waardige vervanger. Online marketing biedt veel opties, maar welke van deze opties kan de effectiviteit van folderreclame nu daadwerkelijk evenaren?
Het grootste doel van de folder is om mensen zoveel mogelijk naar een dichtbij zijnde vestiging te trekken om ze daar een aankoop te laten doen. Is het mogelijk om dat tegenwoordig online bij te houden en succes te meten van bepaalde online campagnes ten opzichte van de hoeveelheid klanten in een winkel?
Tegenwoordig is het steeds beter mogelijk om bij te houden wat bepaalde online campagnes doen voor het aantal mensen dat een winkel bezoekt. Dit alles gaat voornamelijk op basis van signalen die een smartphone uit kan zenden in combinatie met verschillende apps op de telefoon. Neem als voorbeeld Facebook en Instagram. Omdat het gebruikelijk is om continu ingelogd te zijn op deze platformen (steeds opnieuw inloggen is onlogisch en onpraktisch) staan deze apps eigenlijk continu aan en zenden ze signalen uit. Voornamelijk het GPS signaal als deze is ingeschakeld op de telefoon. Het zit nog in bèta fase, maar voor sommige adverteerders in Nederland is het al mogelijk om gebruik te maken van dit GPS signaal om te meten hoeveel mensen zich op een bepaald tijdstip in de winkel bevinden. Let op: hierbij gaat het slechts om hoeveelheden. Het is voor de adverteerder niet mogelijk om te zien wie er in de winkel aanwezig is (geweest).
Maar hoe krijg je nou inzicht in wat de social media marketing campagnes voor invloed hebben op deze winkelbezoeken?
Facebook weet welke personen een bepaalde interactie uitvoeren met een campagne die de adverteerder op dat moment draait. Zij het een like, comment, share of bijvoorbeeld een klik of video view. Op het moment dat de persoon die een interactie met de advertentie heeft uitgevoerd en binnen bijvoorbeeld de campagneperiode met zijn/haar GPS signaal is gesignaleerd in een fysieke winkel van de keten, wordt deze gerekend als een store visit. Op deze manier is het mogelijk om online effectiviteit door te vertalen naar offline winkelbezoeken.
Wil je nog een stapje verder gaan?
Dan is het zelfs ook nog mogelijk om te meten hoeveel offline conversies er uit de campagnes komen. Maakt jouw keten gebruik van een klantenkaart/loyalty card, dan is het mogelijk om naast het meten van winkelbezoeken ook de offline conversies van deze personen te meten. Met behulp van contactgegevens op deze klantenkaart is het mogelijk om een online kassa-systeem te koppelen aan het Facebooksysteem. Wanneer er bijvoorbeeld een e-mailadres is gekoppeld aan deze klantenkaart gaat Facebook proberen om dit e-mailadres te koppelen aan het bijbehorende Facebookaccount. Op die manier kan Facebook dus zien wie er in je winkel is geweest en of hij of zij een conversie heeft gemaakt met het gebruik van deze klantenkaart.
De ontwikkelingen gaan razendsnel en de nieuwe inzichten zijn waardevol voor het meten van het resultaat van je campagne. Om het afnemende bereik van de folder op te vangen, zijn social campagnes dus zeker een goede toevoeging.
Tim Dijkman, Social Media Specialist