Dit kun je verwachten van de Google Core Update

Blogs
4 oktober 2022

Google brengt regelmatig wijzigingen aan in verschillende delen van het algoritme van het platform. Van de meeste updates merk je niets, maar een aantal keer per jaar wordt er een wijziging doorgevoerd die een grote impact heeft. Soms zijn deze updates zo groot, dat dit grote gevolgen heeft voor marketeers, met name SEO specialisten. Op 12 september 2022 heeft Google een nieuwe Core Algorithm Update aangekondigd. In de officiële Google-lijst met aangekondigde updates staat dat deze update tot twee weken kan duren voordat de uitrol volledig is voltooid. Wat is deze update en wat kunnen we verwachten? Wij praten je bij!

Abovo Media - core-algorithm-website

Wat houdt deze update in?

Het is niet de eerste keer dit jaar dat er een Google Core Algorithm Update is doorgevoerd. Dit is de tweede verbetering van het core-algoritme, de eerste werd eerder dit jaar in mei uitgevoerd. Net als in het verleden is de core-update bedoeld om de zoekresultaten (oftewel de SERP-ranglijst) relevanter te maken voor de bezoeker, waarbij de sites waarvan Google vindt dat ze meer waarde bieden aan de zoekintentie van de gebruikers zullen profiteren van de update.

Hoe kan de update jouw bedrijf beïnvloeden?

Het zoekalgoritme wordt voortdurend verbeterd, maar een update van het core-algoritme is het meest merkbaar voor degenen die in de digitale wereld werken. Je kunt zeker op één ding rekenen: wanneer Google zijn algoritmen voor zoekrangschikking bijwerkt, kan er een verandering optreden in de zoekresultaten van je website. Daarom is het zo belangrijk om deze updates van Google in de gaten te houden. De update kan jouw rankings zowel negatief als positief beïnvloeden. Zo kan het zijn dat Google jouw website nu relevanter vindt dan voorheen, of juist omgekeerd.

Google heeft een speciale pagina over wat website-eigenaren moeten weten over de algoritme updates van Google. Op deze pagina stelt de zoekmachine duidelijk dat de daling van de ranking niet plaatsvindt vanwege de kwaliteit van de link of andere SEO-problemen. 

Zowel Semrush als RankRanger laten zien dat de core-update van september 2022 snel toesloeg, maar niet zo veel impact had als de vorige core-update in mei. De core-update van mei 2022 was daarentegen  een stuk sneller en significanter.

Wat kun je zelf doen na de update?

Google stelt voor dat dergelijke websites de inhoud van pagina’s opnieuw analyseren die zijn gedaald in ranking. Inhoud relevant maken op webpagina’s is de enige manier om zo min mogelijk impact te ervaren van de Core Update Door een paar fundamentele vragen over je inhoud te stellen, kun je beoordelen of je inhouds-strategie is afgestemd op de aanbevelingen van Google. Stel tijdens het analyseren van je content de volgende vragen:

  1. Schrijven echte mensen de content voor echte mensen?
  2. Heb je tijd en moeite gestoken in het consequent toevoegen van unieke informatie aan de inhoud?
  3. Raak je alleen de oppervlakte van het onderwerp aan of ga je de diepte in?
  4. Wat is het dat jouw inhoud beter is in vergelijking met concurrenten?
  5. Heb je de titel, beschrijving en inhoud geoptimaliseerd om geen bots aan te trekken en wel echte gebruikers?
  6. Gebruik je een clickbait-strategie om de aandacht van de gebruikers te trekken?
  7. Heeft je inhoud het potentieel om natuurlijke referenties (backlinks) te krijgen?
  8. Is de inhoud geschreven door iemand met uitgebreide expertise in het veld?
  9. Concentreer je je op een niche of schrijf je over iets onder de zon?
  10. Gaat je inhoud tegen de algemeen wetenschappelijk bewezen feiten in?
  11. Zullen mensen geld of hun leven verliezen nadat ze de aanbevelingen in jouw inhoud hebben geprobeerd?
  12. Klopt de inhoud grammaticaal?
  13. Maak je gebruik van content syndicatie? (Door middel van content syndicatie word je content hergebruikt op andere websites en krijgen dus meer internetgebruikers jouw content te zien)
  14. Vergezelt de inhoud opdringerige interstitiële richtlijnen die de gebruikerservaring belemmeren? (Dit houdt in of er geen elementen zijn die belangrijke informatie op je website verbergen, zoals een pop-up op je website die direct midden in het scherm zichtbaar is en dus je content verbergt)
  15. Hoe goed is de mobiele ervaring van je inhoud?

Hoe dan ook, als het goed is zou deze core update jouw SEO-strategie niet moeten beïnvloeden. Goede en relevante content moet altijd de basis zijn van een SEO-strategie. Als je bewust en in lijn met de richtlijnen van Google goede content maakt, zouden deze updates voor jou niet zo opvallen. Het is wel mogelijk dat de zoekresultaten de komende weken fluctueren, maar blijf kalm en wacht tot de updates zijn voltooid voordat je analyseert en actie onderneemt.

Geschreven door: Annick Vrolijk en Marloes Galle ~ SEO specialisten

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - 3d-rendering-tech-nostalgia
De ‘gemene’ deler tussen tv, radio en de folder
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - medium-shot-woman-sitting-alone-with-phone
Het geheime wapen van een successvolle campagne
Blog
Axinja
Axinja
Abovo Media - https-wwwabovomedianl-nieuws-mediaontwikkelingen-oktober-3-1
Mediaontwikkelingen
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_meta-targeting-update_
Meta targeting update
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_mediaontwikkelingen-september-2_
Mediaontwikkelingen september
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_brightonseo-2023-vijf-belangrijke-takeaways_ (1)
BrightonSEO 2023: vijf belangrijke takeaways
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag