De inspiratie van Barry Emmerig
‘Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet’
‘Vakmanschap is meesterschap’
‘Of je stopt de stekker erin’
‘Foutje, bedankt’
‘Even Apeldoorn bellen’
‘Al het goeie komt van Melkunie koeien’
‘Have a Break, have a KitKat’
‘Schat, staat de Bokma koud’
‘Amazing Mazda’
‘Wie is daar niet groot mee geworden’.
Als de dag van gisteren…
Bij het lezen van deze briljante pay-offs zie ik de bijbehorende commercials al weer helemaal voor me. Gelukkig is er Google voor degene die deze pareltjes niet herkent, maar doe je iets in de media of reclame dan moeten de bovenstaande klassiekers gesneden koek zijn.
Al in een vroeg stadium werd ik getriggerd door creatie, want naast het voetbalveldje was ik als kind vaak aan het tekenen. Een fantastische uitlaatklep. Zeker voor zo’n hyperactief mannetje als ik was. Op de middelbare school raakte ik besmet met het graffiti virus wat net was overgewaaid uit Amerika. Tezamen met de daar bijbehorende muziek hip-hopten we van muur naar muur om die kale stenen te voorzien van kleur. Het maken van pieces en het zetten van tags was een vrij dure hobby. Niet vanwege de kosten van een spuitbus, maar meer vanwege het feit dat de reinigingskosten niet mals waren. Het mocht de pret niet drukken. Als ik erop terugblik was het één grote leerschool en de opmaat naar wat uiteindelijk de start van mijn carrière zou zijn.
Na wat blackbooks te hebben vol geschetst met letters en cartoons werd het tijd voor het iets serieuzere werk. Op de academie kregen we verschillende richtingen onderwezen die eigenlijk allemaal wel erg cool waren. Van fotografie tot typografie en van concept schetsen tot graphic design. Ik wist niet exact wat ik wilde worden, totdat ik bij het afstruinen van de reclame blokken ineens uit mijn sokken werd geblazen door een commercial die “gewoon” in Nederland was bedacht. Nu was het al zo dat de reclame commercials veel interessanter, leuker en/of spannender waren dan de TV programma’s in die tijd.
Eigenlijk waren de programma’s meer een hinderlijke onderbreking van de Sterblokken. En dat was zeker zo toen in 1996 de Rolo commercial voor het eerst voorbij kwam. In een 42 seconden durende minifilm wordt fantastisch gebruikt gemaakt van het cliché ‘het geheugen van een olifant.’ Het verhaal begint met een flashback. En eindigt in het nu. Naast het geweldige verhaal klopt eigenlijk alles. De casting en de styling van de hoofdrolspeler is geniaal evenals de regie. Het is een fantastisch verhaal wat erg sterk in beeld is gebracht.
Goede reclame kan een merk vleugels geven. Het imago versterken. Creativiteit helpt bij de verkoop, want met een goed verhaal kom je altijd bij je doelgroep binnen. Zeker wanneer je die boodschap via een slimme mediastrategie ook nog eens gericht kan inzetten. Dan is reclame geen irritante onderbreking. Wordt het niet gezien als opdringerig geschreeuw, maar dan wordt het ineens relevant. Wil je weten wat onze creatieven voor jouw merk kunnen betekenen, neem dan contact met ons op!
Geschreven door Barry Emmerig