ChatGPT: het einde van zelfgeschreven content?

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 28 februari 2023Bewerkt op: 2 januari 2024

Het is een van de meest gestelde vragen binnen ons vakgebied: gaat ChatGPT binnen enkele jaren ons werk overnemen? Op het oog een doemscenario. Maar hangt het zwaard van Damocles daadwerkelijk boven het hoofd van contentcreators? Wij zochten het voor je uit! 

Maar laten we eerst kort toelichten wat ChatGPT precies is. ChatGPT is een handige tool gebaseerd op Artificial Intelligence. Het geeft antwoord op vragen die je stelt en kan zelfs complete teksten schrijven. Heb je inspiratie nodig voor een pakkende titel? Of loop je vast met een wervingstekst voor social? ChatGPT to the rescue! 

ChatGPT heeft geen last van writers block 
Daar komt namelijk een belangrijk voordeel om de hoek kijken. ChatGPT heeft geen last van writers block. Binnen enkele minuten tovert ChatGPT een volledige tekst op je scherm. Bevalt de tekst je niet? Dan pas je de opdracht die je de tool meegeeft net zo makkelijk aan. 

Krijg je wel correcte informatie? 
Zitten er dan helemaal geen nadelen aan ChatGPT? Jawel. Het kan nog geen goed onderscheid maken tussen juiste en onjuiste informatie. De kans bestaat daarom dat jouw tekst informatie bevat die niet helemaal klopt. Schrijf je daarnaast een tekst waarvoor je recente informatie nodig hebt? Dan kun je toch beter zelf op onderzoek uitgaan. De database van ChatGPT is bijgewerkt tot 2021. Dat betekent dat alle gebeurtenissen tussen 2021 en nu niet worden meegenomen. 

Ons oordeel
De voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, vinden wij dat ChatGPT niet de heilige graal is. Het gaat er niet voor zorgen dat contentcreators binnen enkele jaren op zoek moeten naar ander werk. Een menselijke check blijft altijd nodig én maakt een tekst uniek; naar verwachting een belangrijke voorwaarde om hoog te scoren in Google. De rol van contentcreators verandert wel. De focus verschuift van schrijven naar goed briefen, controleren en vervolgens redigeren. Zie ChatGPT daarom niet als bedreiging, maar als jouw nieuwe schrijfmaatje. 

Abovo Media - ChatGPT het einde van zelfgeschreven content 3600×1545

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - ek-voetbal-en-het-nederlands-elftal
Waar is dat Oranjegevoel?!
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Afbeelding1
De impact van SGE en headless CMS’en
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag