ChatGPT: het einde van zelfgeschreven content?

Blogs
Abovo
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 28 februari 2023Bewerkt op: 2 januari 2024

Het is een van de meest gestelde vragen binnen ons vakgebied: gaat ChatGPT binnen enkele jaren ons werk overnemen? Op het oog een doemscenario. Maar hangt het zwaard van Damocles daadwerkelijk boven het hoofd van contentcreators? Wij zochten het voor je uit! 

Maar laten we eerst kort toelichten wat ChatGPT precies is. ChatGPT is een handige tool gebaseerd op Artificial Intelligence. Het geeft antwoord op vragen die je stelt en kan zelfs complete teksten schrijven. Heb je inspiratie nodig voor een pakkende titel? Of loop je vast met een wervingstekst voor social? ChatGPT to the rescue! 

ChatGPT heeft geen last van writers block 
Daar komt namelijk een belangrijk voordeel om de hoek kijken. ChatGPT heeft geen last van writers block. Binnen enkele minuten tovert ChatGPT een volledige tekst op je scherm. Bevalt de tekst je niet? Dan pas je de opdracht die je de tool meegeeft net zo makkelijk aan. 

Krijg je wel correcte informatie? 
Zitten er dan helemaal geen nadelen aan ChatGPT? Jawel. Het kan nog geen goed onderscheid maken tussen juiste en onjuiste informatie. De kans bestaat daarom dat jouw tekst informatie bevat die niet helemaal klopt. Schrijf je daarnaast een tekst waarvoor je recente informatie nodig hebt? Dan kun je toch beter zelf op onderzoek uitgaan. De database van ChatGPT is bijgewerkt tot 2021. Dat betekent dat alle gebeurtenissen tussen 2021 en nu niet worden meegenomen. 

Ons oordeel
De voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, vinden wij dat ChatGPT niet de heilige graal is. Het gaat er niet voor zorgen dat contentcreators binnen enkele jaren op zoek moeten naar ander werk. Een menselijke check blijft altijd nodig én maakt een tekst uniek; naar verwachting een belangrijke voorwaarde om hoog te scoren in Google. De rol van contentcreators verandert wel. De focus verschuift van schrijven naar goed briefen, controleren en vervolgens redigeren. Zie ChatGPT daarom niet als bedreiging, maar als jouw nieuwe schrijfmaatje. 

Abovo Media - ChatGPT het einde van zelfgeschreven content 3600×1545

Overige Blogs & Insights

Kennis
''''
De toekomst van vindbaarheid: Social Search
Blog
Carine
Carine Zwarthoed
Yasmin
Yasmin Polatci
Abovo Media - afbeelding brighton 1.1
BrightonSEO april 2025: onze belangrijkste take-aways
Blog
Carine
Carine Zwarthoed
Yasmin
Yasmin Polatci
Abovo Media - vierkant blog
De ‘opposites attract’ methode voor Total Video
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - kopie vierkant
Media van 2022 tot en met 2024
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - DALL·E 2024-12-03 15.04.53 – A clean and simple photograph-style image representing Answer Engine Optimization (AEO). It features a search bar in the center on a minimalist white
Wat is Answer Engine Optimization (AEO)?
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - medium-shot-woman-reading
Retail media onder de loep
Blog
Abovo
Abovo
Abovo Media - Daan-Vrijsen2_1600 (1)
Tijdloze marketingprincipes in snel veranderende wereld
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Brighton SEO oktober
Brighton SEO oktober 2024: Onze take-aways
Blog
Abovo
Abovo
Abovo Media - 1726044604126-.jpg
Van scherm tot speaker: hoe de sportzomer 2024 onze tv’s en radio’s overnam
Blog
Rob
Rob
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag