Catch the Shopper: hoe succesvolle merken hun klanten bereiken

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 6 mei 2019Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - knipsel

Anderhalve week geleden was ik aanwezig bij het event ‘Catch the Shopper’, wat voorheen ‘Hoera voor de folder’ heette. De vroegere naam kleurde eigenlijk nog mijn verwachtingspatroon van dit event: inhoudelijk met name geregeerd door de verspreiders van folders en andere belanghebbenden. De nieuwe naam zou mij al op andere gedachten hebben moeten brengen, want dit event was duidelijk breder ingestoken. Dit maakte het enerzijds aantrekkelijk, anderzijds miste ik wat meer specifieke informatie over de laatste ontwikkelingen in het folderlandschap. Het blijft toch een belangrijk middel om de boodschapper te bereiken en te vangen.

Hoe kunnen merken hun klanten succesvol bereiken? Met presentaties van succesvolle merken en onderzoeksbureaus was ‘Catch the shopper’ een dag vol inspiratie, met scherpe inzichten en handige tips. Ik deel ze graag met jullie.

Mensen doen niet wat ze zeggen
De eerste presentatie die ik bezocht ging in op neuromarketing, wat gebeurt er in het brein van de shopper? Tim Zuidgeest van ST&T Research concludeerde uit een aantal tests, dat mensen niet doen wat ze zeggen en niet zeggen wat ze doen. De resultaten uit regulier onderzoek zijn daarom niet zo betrouwbaar. Dit kun je ondervangen met hersenonderzoek: Wat denken ze echt? Hoe werken onze hersenen en hoe kunnen we dit inzetten in communicatie? We kregen een aantal tips om communicatie-uitingen te optimaliseren.

  • Laat mensen in uitingen altijd kijken naar het belangrijkste deel van de uiting. Mensen kijken namelijk altijd naar het punt waar andere mensen naartoe kijken. Zo zorg je ervoor dat de aandacht op de belangrijkste boodschap gevestigd wordt en deze hiermee eerder overkomt.
  • Werk altijd van links naar rechts, dat wordt als positiever beoordeeld, dan andersom. Dit komt omdat van links naar rechts door het brein gepercipieerd wordt als vooruitgang. Zo is het logo van whiskeymerk Johnnie Walker, vanwege dit effect, omgedraaid van richting.  Met een stijging van de verkopen als gevolg.

Eerst folder dan TV
Uit onderzoek blijkt dat de inzet van de folder een positief effect heeft op de inzet van TV-reclame. De folder maakt TV-reclame aantrekkelijker. Andersom is dit niet het geval is. De beste resultaten worden gerealiseerd als je eerst de folder inzet gevolgd door een TV-flight. In combinatie met een Out of Home campagne geldt hetzelfde: eerst de folder dan Out of Home. Dit werkt maar liefst 30% positiever dan andersom. Een bruikbaar en direct toepasbaar inzicht!


Only for Men
Rens Drost, Marketing & E-commerce Manager van Only for Men, nam het stokje over. Hij zorgt er bij Only for Men voor dat hun klanten zich welkom en speciaal voelen. Dit doen ze onder andere door de inzet van verschillende events. Denk hierbij aan een Volvo ralley, de Only for Men ride (fietstocht, waar elk jaar meer klanten aan meedoen) en een movienight. De klant staat dan ook echt centraal bij Only for Men, wat zich doorvertaalt in een zeer hoge mate van service. Only for Men begrijpt zijn klanten. Een inspirerende presentatie!

 

 

Shoppable content
Jeroen Doucet van Ex Machina Group ziet een trend in shoppable content. Content waarin direct mogelijkheid is tot aankoop van een product, bijvoorbeeld in video. Voorbeelden van Alibaba gaven een kijkje in de resultaten van shoppable video tijdens Single’s Day in China, waarbij met een TV-quiz 150-200 miljoen mensen bereikt worden en er bijvoorbeeld 90 Landrovers binnen 13 seconden verkocht werden. Het is nog wat on-Nederlands, maar Jeroen ziet zeker ook in Nederland mogelijkheden. Succesfactoren:

  • Entertainment en video that sells
  • Fractieloze conversie moet mogelijk zijn, dus de link tussen video- en e-commerce moet perfect zijn, meteen de stap naar aankoop, bijna onbewust.
  • Sterke commerciële propositie, zoals bijvoorbeeld een limited edition of een speciale verpakking.

Ik ben benieuwd of dit in Nederland, met de nuchtere mentaliteit die we hier hebben, ook gaat werken. Daartegenover staat dat we natuurlijk altijd in zijn voor koopjes.


Kleertjes.com
Kleertjes.com realiseert een hogere omzet door de toevoeging van de folder aan de inzet van televisie en radio. De folder is dan op basis van klantdata in een specifiek verspreidgebied optimaal verspreid. Dit heeft daadwerkelijk een hogere omzet, nieuwe klanten en extra nieuwsbriefinschrijvingen gerealiseerd. Een duidelijk voorbeeld van offline oriëntatie voor een online aankoop.


Wat eten we vandaag met Jumbo
Sander van de Gevel van Jumbo laat ons zien dat hun formule van de 7 zekerheden Jumbo groter heeft gemaakt en zorgt voor klanttevredenheid. Alles in de organisatie wordt tegen de lat gelegd van deze zekerheden, die neerkomen op lage prijzen, de beste service, verse producten en een compleet assortiment. In dat kader en echt vanuit de klantbehoefte, heeft Jumbo ervoor gekozen om elke avond samen met de consument te koken. Ze bereiken elke dag 150.000 kijkers met hun TV-programma op SBS6: Wat eten we? Deze content wordt via alle mogelijke kanalen gedeeld met de doelgroep: TV, radio, online, folder, events en alle eigen kanalen. Met deze strategie zijn ze van af en toe een push, naar always on in push en pull  gegaan. Een continue aanwezigheid met contact, dat ook altijd het merk laadt en op 360 graden ingestoken wordt.

 

Rumag bereikt millennial
De mannen van Rumag vertelden hun verhaal van oprichting tot waar het merk nu staat. Rumag is extreem goed in het bereiken van de Millennials, een lastig te bereiken doelgroep. Ze bereiken met name vrouwen in de leeftijd van 14 tot 34 jaar, terwijl ze zich richten op de kern van 18 tot 24 jaar. Rumag is daar waar de doelgroep is: festivals, bioscoop,  pop-up stores etc. Hierin zijn steeds meer commerciële samenwerkingen mogelijk, zoals met Basic Fit en Thuisbezorgd. Niet alleen online, maar ook op het gebied van merchandising en events heeft Rumag de zaken goed opgepakt.


Beste Folder Awards

Buiten dat de folder inhoudelijk minder aanwezig was dan gewend, werden tussen de presentaties door de Beste Folder Awards uitgereikt. Dit leverde veel blije gezichten op van retailers, waarbij hun inspanningen om hun folder elk jaar weer verder te optimaliseren, beloond werden. Dirk van de Broek ging er met de meeste awards vandoor en werd gekroond tot overall winnaar.


Conclusie
Al met al een interessante dag, waarbij de folder een minder overheersende plek in heeft genomen. Maar dit komt zeker ten goede aan de inhoud. De bezoekers kregen een totaalbeeld van succesvolle merken en hun communicatie-aanpak.

Angelique Achthoven, Strateeg

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag