BrightonSEO 2023: vijf belangrijke takeaways

Blogs
Geschreven op: 5 oktober 2023Bewerkt op: 11 januari 2024

In september waren onze SEO-specialisten van Abovo Media opnieuw aanwezig bij het BrightonSEO-evenement! Ze gingen opnieuw op zoek naar de nieuwste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In deze blog delen we enkele van de belangrijkste takeaways en kijken wij hoe deze van invloed kunnen zijn op onze dagelijkse werkzaamheden voor klanten.

Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_brightonseo-2023-vijf-belangrijke-takeaways_

1.   De principes van SEO zijn tijdloos

De wereld van SEO wordt steeds groter en is altijd in beweging, máár de principes blijven eigenlijk altijd hetzelfde:

  • Informatie eenvoudig vinden blijft hetgeen waar de zoekmachines voor in het leven zijn geroepen.
  • Relevante content is nog altijd het belangrijkst.
  • Beweeg altijd met Google mee én niet er tegenin.
  • Stop nooit met leren!

Tom Vaughton, Founder & MD

 

2.   Blijf ook altijd kijken naar bestaande content

Voor betere rankings in de zoekmachines hoef je niet altijd op zoek te gaan naar nieuwe onderwerpen om over te schrijven. Je huidige content op de schop nemen is ook geen slecht idee.

  • Update oude pagina’s geregeld met low-hanging fruit keywords.
  • Kijk ook eens of het mogelijk is een Featured snippet te scoren met pagina’s.
  • Update pagina’s waarvan je het verkeer door de maanden heen ziet afnemen.
  • Publiceer oude pagina’s met weinig traffic eens opnieuw.

Andrei Tit, Product Marketer

 

3.   Geupdate? Deel je bestaande content dan logischer in met ‘Topic clusters

Door gebruik te maken van ‘topic clusters’ kan je zorgen voor een betere vindbaarheid en duurzame resultaten voor jouw content. Topic clusters zijn groepen pagina’s (clusters) die worden gebruikt om autoriteit te vestigen rondom een bepaald onderwerp. Elk cluster bevat een pijler-pagina die een brede samenvatting van een onderwerp biedt. Dit doe je als volgt:

  • Identificeer je ‘topic
  • Maak door middel van zoekwoord-onderzoek ‘sub-topics
  • Creëer hiervoor content van hoge kwaliteit
  • Voeg relevante interne links toe
  • Monitor en optimaliseer

Martin Hayman, Chief Insomniac

 

4.   AI kunnen we natuurlijk niet omheen

Het afgelopen jaar heeft de opkomst van AI binnen de online marketing branche voor flink wat gespreksstof gezorgd. Deze opkomende technologie heeft een levendige discussie aangewakkerd over wat de toekomst inhoudt voor SEO-specialisten. Van opkomende AI-technologieën zoals ChatGPT, Bing, Bard en de Search Generative Experience hebben we in de afgelopen maanden een stortvloed aan nieuwe functies, technieken en speculaties gezien die het SEO-landschap voorgoed veranderen.

Tijdens de talks van BrightonSEO werden waardevolle strategieën gedeeld om AI optimaal te benutten binnen SEO. De boodschap was helder: AI vormt geen bedreiging, maar biedt juist kansen om efficiënter en effectiever te werken. Hier zijn enkele manieren waarop AI SEO-marketeers helpt:

  • Genereren van bulkmeta-titels.
  • Uitvoeren van complexe SEO-analyses.
  • Structureren van data.
  • Contentcreatie

Kortom: benut de kansen die AI voor SEO biedt.

Aleyda Solis, SEO consultant

 

5.   Kijk hoe SEO kan samenwerken met andere disciplines

E-mailmarketing is een voorbeeld van zo’n discipline. Het biedt je de mogelijkheid om content aan de juiste doelgroep te bezorgen op het juiste moment, met de juiste boodschap. Met meer dan 4,25 miljard e-mailgebruikers wereldwijd is e-mail uitgegroeid tot een onmisbaar communicatiekanaal (Statista, 2023).Bovendien bekijkt 96% van de consumenten dagelijks hun e-mail (DMA Consumer Tracker, 2021).

Hoewel SEO en e-mailmarketing verschillende tactieken lijken, kunnen ze elkaar versterken in een geïntegreerde strategie.

  • SEO kan organisch verkeer genereren die potentiële e-mail abonnees worden
  • E-mailmarketing en SEO kunnen profiteren van geoptimaliseerde content die zowel relevant is voor abonnees als zoekmachine
  • Data van e-mailmarketing kan inzichten verschaffen die nuttig zijn voor het verfijnen van SEO-strategieën.

 

Maret Reutelingsperger, Inbound Marketing Consultant

 

Zelf ook je kennis verbreden? Volg een training op maat bij ons!

Wil je jouw kennis of die van jouw medewerker(s) ook verbeteren? Bij Abovo Maxlead bieden we trainingen op maat over onze online discipline SEO. Natuurlijk is het ook mogelijk om een training te volgen over andere online disciplines. We kunnen trainingen op maat samenstellen op alle niveaus: voor een hele dag tot een aantal uren, voor een team of voor een-op-een.

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Creation first
Beat the algorithm, bet on creation
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - https___www.abovomedia.nl_nieuws_lineaire-video-tv-bereik-blijft-afnemen-en-nu_
Een nieuw tijdperk in de Nederlandse mediawereld
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag