De 8 belangrijkste inzichten van The Next Web

Blogs
Abovo Media
Geschreven door Abovo Media
Geschreven op: 16 mei 2019Bewerkt op: 6 december 2023
Abovo Media - the-next-web-1

Vorige week vond The Next Web Conference 2019 plaats op het NSDM terrein in Amsterdam. Wij waren erbij! Benieuwd naar de inzichten die we hebben opgedaan vanaf the heart of tech? Van de angst voor Artificial Intelligence tot een nomadisch digitaal bestaan. De 8 meest interessante inzichten van The Next Web.

1. Hilarische spamcontent zorgt voor een andere dimensie in een nieuwsbrief

Georgina Ustik werkt als editorial community manager bij TNW, waar ze zich vooral bezighoudt met de nieuwsbrief van TNW. De meeste nieuwsbrieven van tegenwoordig zijn erg statisch. De indeling blijft altijd gelijk, de headerafbeelding blijft identiek en de laatste nieuwsberichten van de website worden automatisch ingeladen. Bij TNW merkten ze dat de nieuwsbrief hierdoor amper werd gelezen. Zij hebben daarom Big Spam geïntroduceerd: een nieuwsbrief vol hilarische teksten, GIFjes en polls. De standaard statische teksten zijn volledig herschreven op een superkomische manier, waardoor je blijft lezen. Ook het onderwerp van de mail is iedere keer weer hilarisch. Denk aan “Who farted in the club?” of “Will gingers take over the world?” Dat triggert iedere keer weer om de mail te openen. Iedere nieuwsbrief bevat het nieuws waar ze het over willen hebben met veel humor en een poll met de meest gekke vragen zoals “Would you rather have legs for fingers or fingers for legs?” De nieuwsbrief sluit af met een maffe GIF. Door Big Spam hebben veel lezers zich afgemeld, maar nog veel meer nieuwe lezers zich aangemeld. Ook krijgen ze nu veel meer reacties op de nieuwsbrief. Wil jij deze hilarische nieuwsbrief ook ontvangen? Meld je dan aan op http://tnw.to/newsletter.

2. Artificial intelligence is niet meer dan een tool, net zoals een hamer dat is voor een timmerman

Op de tweede dag van The Next Web waren Artificial Intelligence en machine learning belangrijke onderwerpen. Cassie Kozyrkov, Decision Scientist bij Google,  gaf hierin onder andere haar visie op de vraag: ‘Moeten we bang zijn voor de ontwikkeling van AI?’ Deze angst komt voor veel mensen voornamelijk door science fiction films waarbij robots de wereld overnemen en de mensheid in gevaar is. Haar antwoord hierop is simpel: ‘Science fiction films zijn sowieso meer fiction dan science. AI is niet meer dan een tool die ons leven gemakkelijker gaat maken. AI is bijvoorbeeld beter in staat om verbanden vanuit big data te leggen, net zoals andere tools die dingen beter kunnen dan de mens. Een emmer is beter in staat water vast te houden, een rekenmachine kan beter rekenen en met een hamer is het gemakkelijker om een spijker in hout te slaan. Het is aan de mens om hier verantwoordelijk mee om te gaan.’

3. Get high and to the right: wees uniek en waardevol

Om een product succesvol op de markt te brengen, dient je product zowel uniek als waardevol te zijn voor je doelgroep. Dus rechtsboven in de matrix, is bingo!

Guy Kawasaki is een oude rot in het marketingvak. Hij heeft met Steve Jobs gewerkt en heeft het succesvolle bedrijf Canva opgericht. Guy deelde zijn levenslessen met het publiek.

  1. Change a losing game – blijf niet hangen in een situatie die slecht is. Verander.
  2. Don’t look for problems – zoek geen problemen waar ze niet zijn.
  3. Touch gold – de sleutel tot evangelisme is om het goede nieuws te brengen. M.a.w. evangelize great stuff.
  4. Continue to learn – Guy leerde surfen op zijn 62ste. Blijf leren en ontwikkelen.
  5. Do what it takes – Guy heeft veel gratis speeches gegeven waardoor hij meer in de spotlight is komen te staan. Doe wat nodig is.

 

4. De connected wereld brengt grote risico’s met zich mee voor onze privacy en cyber warfare brengt onze democratie in gevaar

Raj Samani (McAfee) zette uiteen op welke manier wij al te maken hebben met cybercrime en cyber warfare. Het beïnvloeden van verkiezingen door Rusland en hackers die hun digitale pijlers richten op de Olympische Winterspelen. Ook door middel van slimme meters weten energiemaatschappijen al heel veel over je. De veiligheidsdienst gebruikt deze data bijvoorbeeld om hennepplantages op te sporen. Raj claimt verder dat veel landen aan cyber warfare doen. Niet alleen de landen waar je het van zou verwachten zoals Rusland, China en Korea. Het is een kosteneffectieve methode om mensen te beïnvloeden en om inwoners te monitoren. Hij sluit af met een waarschuwing dat wij als consumenten ons digitale DNA beter moeten beschermen en scherp moeten zijn aan wie wij data afstaan.

5. Begin eens onderaan de funnel… met je tevreden klanten

Des Traynor (Intercom) geeft de tip onderaan de marketingfunnel te beginnen in plaats van bovenaan. Begin bij je tevreden klanten. Zoek uit wie je tevreden klanten zijn en waarom ze voor je merk hebben gekozen. Praat dus niet alleen met je huidige klanten, maar ook met je nieuwe klanten en met je ex-klanten. Analyseer je directe (aanbod dezelfde producten), secundaire (hetzelfde aanbod op een andere manier) en indirecte (ander aanbod, maar vervult dezelfde behoefte) concurrentie. Bepaal waarom mensen zouden switchen naar jouw merk en werk vervolgens terug in de funnel om deze mensen op de juiste manier te bereiken.

6. Een digitaal nomadisch bestaan om cultuur te snuiven en werkdiversiteit te creëren

In een wereld waar we veel bezig zijn met hoe we onszelf presenteren op social media moeten we meer bezig zijn met onszelf, ons werk en de verhouding hier tussen. Hoe kunnen we een betere balans vinden tussen werk en vrije tijd en tegelijkertijd zinvol werk verrichten.

Mark van der Heijden heeft precies dit gedaan. Tijdens een reis heeft hij veel geleerd over andere landen, steden, culturen en het werk dat hij er heeft kunnen doen. Hij noemt zichzelf een digitale nomade, een mens die locatie onafhankelijk werkt via het internet. Het inspirerende aan Mark zijn verhaal was onder anderen de diversiteit aan werkculturen en locaties die hij heeft ontdekt. Daarnaast heeft Mark ook in veel verschillende sectoren mogen werken, om zo zijn ervaringen zo breed mogelijk uit te kunnen zetten voor een multidisciplinaire carrière. Als klap op de vuurpijl heeft Mark een platform opgezet genaamd Wanderbrief. Hiermee ondersteunt hij andere mensen om volgens hun eigen digitale nomadische reis te leven.

7. People remember how you made them feel!

Emotions (positive or negative) create memories is de basis voor customer experience volgens Mark de Bruijn (SAP). Hoe vind je een balans tussen mens en technologie? Mark claimt dat het ‘slechtste’ product ter wereld succesvol kan zijn als de customer experience goed is uitgewerkt. In essentie concurreren wij allemaal met Uber, Netflix en Disney. Kortom, zorg voor emotie om een waardevolle connectie te maken met je merk.

8. Samenwerking tussen mens en computer is krachtiger dan de sterkste computer

James Bridle (schrijver New Dark Age) maakt ons bewust van de snelheid van technologische ontwikkelingen. Ondanks de explosie van data en technologische hoogstandjes claimt James dat bepaalde zaken juist minder goed te voorspellen zijn. Bijvoorbeeld het weer. Aan de andere kant analyseren algoritmes ons gedrag continu en kunnen ze voorspellen welke content langer bekeken gaat worden, zodat wij meer van deze content te zien krijgen. Met langere kijktijd als gevolg. Moeten wij bang worden voor technologie? Volgens James nog niet. De samenwerking tussen mens en computer is nog steeds vele malen sterker dan de grootste computer.

 

 

Overige Blogs & Insights

Kennis
Abovo Media - ek-voetbal-en-het-nederlands-elftal
Waar is dat Oranjegevoel?!
Blog
Daan
Daan
Abovo Media - Afbeelding1
De impact van SGE en headless CMS’en
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - homepage-concept-with-search-bar (1)
Van SEO naar SXO
Blog
Carine
Carine
Abovo Media - 1080×1080-Friends-of-Search
De belangrijkste SEO-inzichten van Friends of Search 2024
Blog
Dave Dave Zutt
Giovanni Giovanni Goedhart
Abovo Media - Voetbal-blog-rob
Van live naar beleven: de transformatie van sport in media
Blog
Rob
Rob
Abovo Media - Niels Bruinsma 2_1600
De kunst van Performance Marketing: veel meer dan een klik
Blog
Niels
Niels
Abovo Media - pexels-jack-sherman-20259785
Mediaontwikkelingen maart
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Abovo Media - Evers_website_kopie
Het Evers-effect nader bekeken
Blog
Evert
Evert
Abovo Media - Effect van TV Commercials-1
Mediaontwikkelingen februari
Blog
Abovo Media
Abovo Media
Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag