11
mei
2012

Facebook inzetten als marketinginstrument – 36 tips – deel 1

Facebookleuk 300x234 Facebook inzetten als marketinginstrument   36 tips   deel 1De cijfers van Facebook liegen er niet om. Met zo’n 900 miljoen gebruikers is Facebook het meest populaire sociale netwerk dat er ooit heeft bestaan. Bedrijven zien steeds beter wat het potentieel is en hoe marketingdoelstellingen gehaald kunnen worden met Facebook.

Op dit ogenblik halen 41% van B2B-organisaties en 62% B2C-organisaties klandizie uit Facebook. Mooi, maar het leren van de nuances binnen de verschillende netwerken is lastig en tijdrovend. Zeker gezien de grote groei aan netwerken en mogelijkheden die zij bieden. Om je hierbij te helpen hebben we 36 tips gevonden die we, over een zestal artikelen verdeeld, met jullie gaan delen, zodat ook jouw organisatie meer uit Facebook kan halen.

1: Creëer een bedrijfspagina, geen profiel!
Het eerste wat je moet doen is een bedrijvenpagina creëren, om de zakelijke mogelijkheden van Facebook te kunnen benutten. Dat gaat heel eenvoudig: ga naar: https://www.facebook.com/pages/create.php en volg daar stap voor stap de instructies. Heb je al een profiel in plaats van een bedrijvenpagina? Met deze tools kun je het profiel omzetten naar een bedrijvenpagina: https://www.facebook.com/pages/create.php?migrate

facebovok1 300x300 Facebook inzetten als marketinginstrument   36 tips   deel 12: Claim je URL voor je pagina
Wanneer je de pagina hebt aangemaakt, maak hem dan makkelijk deelbaar door een leesbare en herkenbare URL aan te maken (bijv. http://www.facebook.com/abovomedia) op: http://www.facebook.com/username/.

3: Maak een creatieve omslagfoto
Met het nieuwe ontwerp van Facebook is het mogelijk om een de aandacht voor je organisatie te trekken van de bezoekers, op 851 x 315 pixels. Hou wel rekening met de richtlijnen van Facebook. Ter inspiratie vind je hier een mooi aantal voorbeelden: http://slodive.com/inspiration/showcase/facebook-timeline-covers. Wees creatief, of vraag Abovo om hulp!

4: Publiceer content automatisch
Gebruik je blog (of die van een ander) om je site te vullen met content. Hierdoor blijft je pagina aantrekkelijk voor je bezoekers, waardoor ze met regelmaat terug komen je artikelen zullen delen. Pas er wel voor op dat je niet gaat spammen; automatisch publiceren mag, maar overdrijf het niet. Je lezers zijn namelijk mensen, geen robots.

5: Zorg dat je metadata klopt
Heb je wel eens gezien dat wanneer je een link deelt via Facebook er een afbeelding automatisch wordt toegevoegd? Door de metadata van de webpagina goed in te richten zijn je berichten direct gereed om te delen via Facebook. Bespreek dit goed met je webbouwer.

6: Pin een bericht om de zeven dagen
Een handige tool van Facebooks nieuwe design is het ‘pinnen’, het vastzetten aan de bovenkant. Hierdoor voorkom je dat je berichten ondergesneeuwd raken door minder interessante berichten. De berichten die aanzetten tot actie, bijv. een tijdelijke actie op de website, kun je op deze manier eenvoudig in beeld houden zonder dat andere berichten niet geplaatst kunnen worden.

Dit waren de eerste zes van in totaal 36 tips! Volgende keer o.a. tips over het ‘verstoppen’ van statusupdates (je posts), beeldgebruik en tabs.

 

← Terug naar overzicht

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt nooit gepubliceerd of gedeeld.

Misschien ook interessant

01
apr
2014

fashioncheque klant bij Abovo

Abovo Media, Adverteren, Campagne ...

Lees verder
27
maa
2014

Ranzijn Tuin & Dier Amersfoort is open!

Abovo Media, Campagne, Creativiteit

Lees verder
27
maa
2014

Het belang van een goed werkende webwinkel

Abovo Media, E-commerce, Website

Lees verder